Denne personvernerklæringen gir deg et overblikk over hvordan dataene du oppgir til Zalando blir behandlet. Den gjelder for alle nettsider, apper og andre tjenester og ytelser som Zalando tilbyr.
Personvernerklæringen kan leses på forskjellige måter: Så du finner det du trenger. I dette avsnittet finner du først en del grunnleggende informasjon. Deretter har vi strukturert denne personvernerklæringen med tanke på hvilke temaer som kan være relevante for deg og delt den opp i kapitler. Hvis du allerede er "proff" på dette, kan du bruke rulleboksen nedenfor og gå rett til de enkelte kapitlene.
Som innledning til hvert kapittel finner du et kort sammendrag. Det gir deg et rast overblikk over hva kapittelet inneholder. Hvis det du ønsker er et generelt inntrykk av hvilke typer databehandling det er snakk om, anbefaler vi at du leser sammendragene. Hvis du ønsker å gå mer inn på detaljer, kan du klikke på "mer" under hvert av sammendragene. Da kan du lese hele innholdet av det aktuelle kapittelet.
Vi har prøvd å unngå å bruke kryssreferanser. På den måten blir informasjonen sammenhengende, uansett hvilket kapittel du holder på med. Derfor vil du se at mye gjentar seg, hvis du leser personvernerklæringen fra ende til annen. Men noen kryssreferanser var helt nødvendige. For eksempel har vi samlet alle spesielle, nasjonale regelverk i et eget kapittel som vi henviser til når det finnes lokale regler for databehandlingen.
Tjenestene og tilbudene personvernerklæringen gjelder for: Måten vi hos Zalando behandler opplysningene om deg på, er den samme for det meste av det vi tilbyr. Derfor gjelder denne personvernerklæringen for alle tjenester og fordeler vi tilbyr kunder i Europa. Dette er uavhengig av om tilbudet kommer på en nettside, en app, i en butikk, per telefon eller i forbindelse med et arrangement, på sosiale media eller andre kanaler. For å forenkle det hele, bruker vi begrepet "tjenester" for slike "normaltilfeller".
Det finnes imidlertid også tjenester der vi i unntakstilfelle behandler personopplysningene dine på andre måter eller til andre formål. Det kan ha å gjøre med typen service eller spesielle krav i enkelte land. Når vi snakker om slike "avvik fra normaltilfeller", kaller vi det "tjenesterelatert" eller "landspesifikk".
Vi gjør også oppmerksom på at Zalando ikke er ett enkelt foretak. Zalando er en gruppe som består av mange foretak. Det er ikke slik at alle disse foretakene tilbyr deg tjenester eller behandler opplysninger om deg. For enkelhets skyld nevner vi nedenfor derfor bare de foretakene i Zalando-gruppen som faktisk kommer i berøring med personopplysninger. Når vi senere refererer til "Zalando", "vi" eller "oss", mener vi altså de ansvarlige foretakene i Zalando-gruppen.
I denne personvernerklæringen får du vite:
Hvis du har spørsmål om denne personvernerklæring eller generelt om datasikkerhet hos Zalando, kan du gjerne kontakte vårt personvernombud eller Zalando kundeservice.
Zalando tilbyr deg forskjellige tjenester som du kan benytte deg av på forskjellige måter. Vi får tilgang til data fra forskjellige kilder, avhengig av hvilke tjenester du bruker og om du er i kontakt med oss på internett, telefon, personlig eller på annen måte. Mange av disse opplysningene gir du oss selv når du bruker tjenestene våre eller selv tar kontakt - for eksempel når du registrerer deg med navn og e-post eller adresse. Også opplysninger om teknisk utstyr og påloggingsdata registreres automatisk når du er i kontakt med oss. Det kan for eksempel være informasjon om hvilken type enhet du bruker. Andre data registreres gjennom egne dataanalyser (f.eks. som en del av markedsanalyser eller kundeevalueringer). Eventuelt kan vi også få opplysninger om deg fra utenforstående, som kredittopplysningsbyråer eller betalingstjenester.
Når vi snakker om "dataene dine" mener vi personopplysninger. Dette er opplysninger som kan identifisere deg, direkte eller i kombinasjon med annen informasjon. Eksempler: Navnet ditt, telefonnummeret, kundenummeret, bestillingsnummer eller e-post adressen din. Informasjon vi ikke kan bruke til å identifisere deg (heller ikke kombinert med andre data), anser vi ikke som personopplysninger. Slike opplysninger betegnes også som anonyme data. Hvis vi kombinerer dine personopplysninger med anonyme data, anses alle dataene i dataposten som personrelaterte. Hvis vi sletter personopplysningene om deg i en informasjon eller datapost, vil de gjenværende dataene i posten ikke lenger anses som personrelaterte. Denne prosedyren kalles anonymisering. Generelt gjelder: Hvis du får spørsmål fra oss om å oppgi enkelte personlige data, kan du selvfølgelig avvise det. Du bestemmer selv, hvilke opplysninger du vil gi oss. Da kan det imidlertid hende at vi ikke kan tilby deg de tjenestene du ønsker (eller bare i innskrenket form). For eksempel er det ikke mulig for oss å levere en pakke hvis du ikke oppgir adressen din. Opplysninger er helt nødvendige i forbindelse med en spesiell type tjeneste, markerer vi spesielt (pliktfelt).
Profildata er personlige og demografiske opplysninger om deg som person (såkalte stamdata) og de interessene du anga da du opprettet kundekontoen din. Profildataene dine kan f.eks. omfatte:
Pliktopplysninger er vanligvis navnet ditt, e-post adressen og et passord som du velger selv. E-post adressen og passordet blir senere din login.
For bruken av betalingstjenester eller personaliserte tjenester med tilgangsbegrensning kan det eventuelt kreves flere opplysninger, som fødselsdato eller tittel (f.eks. for å sende deg videre til riktig nettside i Zalando Shop) eller yndlingsmerkene eller klesstilen din.
Profildata kan også inneholde flere opplysninger om deg og interessene dine. De samles enten samtidig med at du registrerer deg for en tjeneste eller legges til på et senere tidspunkt. Det er for eksempel tilfelle, hvis du legger til opplysninger i profilen din eller du bruker kundekontoen din for å logge deg inn på en tjeneste som krever flere opplysninger.
Når du er logget inn på kundekontoen din, kan du gå inn og se hvilke opplysninger som er lagret i profilen din. Vanligvis kan du endre dem der, f.eks. legge inn den nye adressen etter at du har flyttet.
Når du tar kontakt med oss, registrerer vi kontaktopplysningene dine. Avhengig av hvordan du tar kontakt med oss (f.eks. per telefon eller e-post) vil disse dataene inneholde navnet ditt, postadresser, telefonnummere, faksnummere, e-post adresser, detaljer fra profilene du har på sosiale media (f.eks. får vi Facebook-IDen din hvis du kontakter oss via Facebook), brukernavn og tilsvarende kontaktdetaljer.
Hvis du bestiller noe hos Zalando eller handler fysisk, f.eks. i en Zalando Outlet Store, registrerer vi kjøpsdataene dine. Avhengig av salgskanal og bearbeidingsstatus,kan kjøpsdataene inneholde denne informasjonen:
I kundekontoen din kan du gå inn på "mine bestillinger", "mine returer" og "min adressebok" for å se de viktigste kjøpsdataene dine.
Vi tilbyr alle standard betalingsmetoder for netthandel - spesielt forhåndsbetaling, kredittkort, PayPal eller per faktura. Vi bruker opplysninger fra deg for å gjennomføre betalingstransaksjoner. Vi får også informasjon fra eksterne kredittopplysningsbyråer som vi samarbeider med i forbindelse med kredittopplysninger og betaling. Til betalingstjenestene gir vi bare videre opplysninger som er nødvendige for å gjennomføre betalingen.
Betalingsdata kan f.eks. være:
Med til betalingsdataene hører også andre opplysninger som står i direkte sammenheng med betaling og kredittkontroll. Det kan bl.a. være opplysninger som eksterne betalingstjenester bruker for identifikasjon (f.eks. PayPal-IDen din hvis du betaler med PayPal).
Zalando Payments GmbH, Charlottenstr. 4, 10969 Berlin, Tyskland, er ansvarlig for betalinger, håndtering av kundefordringer og kredittopplysninger i sammenheng med innkjøp fra privatpersoner i Zalando-shopen og andre betalingstjenester hos Zalando-gruppen.
Kredittinformasjonen består av våre egne notater om tidligere betalinger fra deg til alle foretakene i Zalando-gruppen og score-verdier som vi får fra eksterne kredittopplysningsbyråer. Kredittinformasjonen gir indikasjoner på en persons betalingsevne og -vilje. Det hjelper foretaket til å unngå tap som følge av at kundene ikke etterkommer sine betalingsforpliktelser eller betaler for sent. Ved å ta hensyn til kredittinformasjon når betalingsmetode velges, kan vi unngå å tilby betalingsmetoder som kundene ikke er i stand til å gjøre bruk av eller at de påtar seg forpliktelser de ikke kan etterkomme. Kredittinformasjon formidles vanligvis av såkalte kredittopplysningsbyråer. Kredittopplysningsbyrået beregner en såkalt score-verdi utfra informasjonen de har til rådighet, bl.a. eksisterende betalingsforpliktelser og eventuelle tidligere manglende betalinger. Score-verdier er statistisk estimerte verdier om fremtidig risiko for manglende betaling fra en person og angis med et tall, vanligvis i prosent. Vi har bare begrenset mulighet til å påvirke hvordan data behandles hos de eksterne kredittopplysningsbyråene (f.eks. etter at vi har gitt dem informasjon om manglende betaling).
Samarbeidet vi har med eksterne betalingstjenester og kredittopplysningsbyråer skjer lokalt i hvert land for å kunne oppfylle nasjonale krav og sedvane. På Informasjon om enkeltland finner du informasjon om hvilke eksterne betalingstjenester og kredittopplysningsbyråer vi samarbeider med i hvilke land. Der finner du også personvernerklæringene fra de enkelte betalingstjenestene og kredittopplysningsbyråene.
Når du er i kontakt med tjenestene våre oppstår det data som gir indikasjoner på hvilke innhold, emner, produkter, produkttyper, merker og stilretninger du interesserer deg for. For eksempel kan vi bruke kjøpsdata, innhold på ønskelister og alderen din (når vi har disse opplysningene) samt sammenligninger med andre brukere, trekke konklusjoner om hvilke stiler og produktkategorier du interesserer deg for. På den måten kan vi vise deg de produktene som er mest relevante for deg neste gang du legger inn et søk.
Utover de interessene som du forteller om direkte, kan vi lese en del ut av andre opplysninger vi har lagret. Hvis du for eksempel ofte går til et bestemt område i Zalando-shopen, kan vi ved å analysere brukertrafikken trekke konklusjoner om hva du interesserer deg for. (for eksempel at du muligens interesserer deg for sport hvis du regelmessig går inn på "sportsklær" eller bestiller artikler fra denne kategorien).
Til dette formål får vi også statistiske opplysninger fra reklamepartnerne våre om demografi (alder, kjønn, region), type enhet og pålogging samt brukernes interesser. Vi er nøye med at reklamepartnerne våre utelukkende formidler aggregerte, krypterte data, dvs. at de for Zalando er anonyme og ikke kan knyttes til en bestemt person eller bruker. Slik informasjon kan hjelpe oss til en bedre forståelse av brukerne våre i forbindelse med strukturanalyser og brukersegmentering.
Mer informasjon om behandlingen av personlige opplysninger til reklameformål finner du på “Hvordan bruker Zalando mine persondata til reklame?”.
Hvis du kommuniserer med oss eller andre brukere om produkter (f.eks. produktvurderinger) eller andre emner per telefon, post, social media, kontaktformularer eller på annen måte, vil vi lagre innholdet i det du skriver.
Eventuelt vil vi videresende meldingene dine til den avdelingen som er ansvarlig for saken din, som et partnerforetak eller en produsent. I tilfelle av videresending til et annet foretak (f.eks. hvis du gir oss feedback til en produsent har du selvfølgelig mulighet til å forlange at personopplysningene dine kun skal brukes av Zalando. I så fall vil henvendelsen din ikke sendes videre eller bare uten personlige opplysninger, dersom det er mulig å bearbeide den anonymt.
Hvis du bruker en av mulighetene for å sende meldinger til andre brukere (f.eks. produktvurderinger), kan vi publisere dem som en del av våre tjenester.
Telefonsamtaler, f.eks. med vår hotline, tas bare opp med din godkjenning og til de formål du har godkjent (kvalitetssikring, opplæring). Samtykke til opptak av en samtale er selvfølgelig helt frivillig. Du kan når som helst trekke tilbake samtykket med virkning framover i tid; du kan bare be medarbeideren du snakker med om å avsluttet opptaket. Mer informasjon finner du på „Hvilke personvernrettigheter har jeg?“.
I kommunikasjonen med brukere og kunder bruker Zalando også mulighetene som finnes på sosiale nettverk som Facebook, Instagram og Twitter. Vi bruker disse plattformene for å gi deg mulighet til en bredere kommunikasjon enn bare våre egne kanaler. Men du bør huske at vi ikke kan påvirke bruksbetingelsene og tjenestene de sosiale plattformene tilbyr og bare begrenset mulighet til å påvirke databehandlingen deres. Du bør derfor være nøye med hvilke personlige opplysninger du sender oss via sosiale nettverk. Vi har ingen mulighet til å påvirke handlingene til dem som drifter de sosiale mediene, andre brukere eller utenforstående som samarbeider med de sosiale mediene eller gjør bruk av deres tjenester.
I tjenestene fra Zalando kan det eventuelt inngå funksjoner fra sosiale media. Det kan være messenger-tjenester, såkalte social plug-ins eller social logins av typen "Log in med Facebook". Hvis du aktiverer eller bruker disse, og har konto i det sosiale mediet, kan det hende at tilbyderen sender oss data som kan brukes til å identifisere deg. Vanligvis mottar vi disse opplysningene fra sosiale media:
Uten ditt samtykke mottar vi ingen data utover dette som kan brukes til å identifisere eller kontakte deg.
I sammenheng med reklame via sosiale media mottar vi normalt sett kun generelle demografiske og interesserelaterte opplysninger som bidrar til å gjøre reklamen vår mer effektiv - f.eks. at en bestemt annonse ble klikket på av en mann fra Berlin på mellom 25 og 34 år som interesserer seg for shopping og klær. Disse opplysningene og vurderingene kommer fra den enkelte sosiale media-tilbyderen.
Mer informasjon finner du i bruksbetingelsene og personvernpolicyen til de forskjellige tilbyderne.
Se også merknadene om behandling av data fra sosiale media i sammenheng med funksjonene de tilbyr, på „Informasjon om nettsider og apper“.
For tiden bruker Zalando Facebook messenger og social plug-ins/logins fra disse sosiale mediene:
Til bestemte formål registrerer vi også data om hvor enheten din befinner seg. Det innebærer bruk av to forskjellige typer teknologi.
Hvis du har frigitt posisjonsbestemmelsen i enheten din for en app, en nettside eller en annen Zalando online-tjeneste, vil Zalando bruke de posisjonsdataene som enheten din sender til å tilby deg lokale tjenester.
Med noen av appene våre kan du se butikker i nærheten eller få forslag til produkter som passer til der du oppholder deg.
Hvis du gir en Zalando opp tilgang til lokaliseringstjenesten i enheten din, vil posisjonen din kunne overføres til oss (også selv om appen ikke er i bruk). Dette bedrer brukeropplevelsen i det posisjonsavhengig innhold lastes inn raskere når du bruker appen eller for å vise posisjonsbaserte push-meldinger. Vi bruker ikke disse dataene til å lage bevegelsesprofiler. Ved behov får du mer informasjon i sammenheng med den posisjonsavhengige tjenesten.
Videre registrerer vi posisjonsdata som avledes fra IP-adressen på enheten din (på kommunenivå). Det brukes en anonymisert IP-adresse som er kortet ned til tre sifre. På den måten kan den ikke brukes til å identifisere internettkoblingen eller enheten din.
Alle enheter som forbindes med internett, må ha et unikt, flersifret nummer (Eksempel: 193.99.144.85). Det kalles enhetens IP-adresse.
De første tre sifrene i en IP-adresse angir vanligvis en region eller en internetprovider. Derfor er det mulig å avlede omtrent hvor internetkoblingen befinner seg.
Denne framgangsmåten (såkalt geolokalisering) bruker vi og mange andre nettbutikker til å avsløre svindel og oppdage mistenkelige bestillinger (f.eks. kan det være mistenkelig at en bestilling fra kundekontoen din har en IP-adresse fra et land du aldri har bestilt noe fra.)
I noen av de tjenestebundne appene våre kan du dele bilder og annet personlig innhold med oss eller andre brukere, for å kommunisere med oss eller andre eller for å personalisere tjenester (f.eks. at du laster opp et profilbilde, bruker bildesøketjenesten i Zalando appen eller prater med en stylist).
Hvis du deltar i en Zalando-kampanje (f.eks. en konkurranse) eller spørreundersøkelse (f.eks. kundetilfredshetsundersøkelser) ber vi deg om personopplysninger.
For eksempel vil vi i en konkurranse be deg oppgi navn og e-post adresse, så vi kan kontakte deg dersom du vinner og for å være sikre på at alle bare deltar én gang-
I enkelte kampanjer og undersøkelser kan vi be om flere opplysninger. Det kan for eksempel være tilfelle, hvis en kampanje gjøres i samarbeid med en partner, og denne partnere trenger spesielle opplysninger for å kunne utlevere prisen. Hvis dette er tilfelle vil vi alltid informere deg om hvilke opplysninger vi trenger og hva de skal brukes til.
For å motta og bearbeide jobbsøknader bruker alle foretakene i Zalando-gruppen et sentralisert managementsystem hos Zalando SE.
Nettportalen for Zalando jobbsøkesystem finner du på: https://jobs.zalando.com/. Zalando jobbsøkesystem har tjenestespesifikt personvern, som u finner her: [https://jobs.zalando.com/en/privacy-policy/].
Når det brukes online- og mobile tjenester er det ikke til å unngå at det oppstår tekniske data som bearbeides videre for at funksjonene og innholdet skal kunne være tilgjengelige for deg på den enheten du bruker. Disse dataene betegnes samlet som "enhets- og påloggingsdata". Enhets- og påloggingsdata genereres hver gang en online- eller mobiltjeneste benyttes. Dette er uavhengig av hvem som er tilbyder. Enhets- og påloggingsdata oppstår altså ved bruk av:
Zalando registrerer på først og fremst enhets- og påloggingsdata fra online- og mobile tjenester som Zalando tilbyr (f.eks. Zalando Shop). Dernest kan Zalando motta enhets- og påloggingsdata fra online- og mobile tjenester tilhørende andre foretak som enten er Zalando reklamepartnere eller tilhører samme online-reklamenettverk (f.eks. Google-reklamenettverk"). Mer informasjon finner du på Hvordan bruker Zalando mine persondata til reklame?“.
Enhets- og påloggingsdata omfatter disse kategoriene:
Hvis du aktiverer push-meldingsservicen i en Zalando-app, vil du få tildelt en tilfeldig, entydig push-id. Senere sender vi push-IDen sammen med push-meldingene du mottar til push-serveren, så den kan sende meldingen til riktig mottaker, dvs. til din enhet.
Zalando behandler personopplysningene dine helt i tråd med gjeldene personvernlovgivning. Vi følger selvfølgelig grunnreglene i personvernlovgivningen når vi behandler personopplysninger. Det betyr at opplysningene om deg bare brukes til de formål som angis i denne personvernerklæringen eller som angis i forbindelse med at dataene samles inn. Det dreier seg først og fremst om kjøpsavvikling, om bestemmelse, personalisering og videreutvikling og om sikkerheten i tjenestene våre. Innenfor rammen av den strenge norske/europeiske personvernlovgivningen bruker vi personopplysningene om deg også til andre formål; som produktutvikling, vitenskapelig forskning (spesielt maskinell læring, kunstig intelligens og deep learning) og markedsforskning, optimalisering av forretningsprosedyrer, behovsbaserte tjenester og personalisert reklame.
I dette kapittelet finner du informasjon om Lovhjemmelen for behandlingen av data til spesielle formål. Lovhjemmelen vi bruker for behandlingen av personopplysningene dine kan eventuelt gi deg rett til personvernrettigheter utover de vanlige (f.eks. rett til innsyn). For eksempel har du i enkelte tilfelle rett til å motsette deg videre behandling av opplysningene dine. Mer informasjon finner du på „Hvilke personvernrettigheter har jeg?“.
Vi gjør bruk av opplysningene dine i den grad det kreves for å oppfylle kontrakten vi har med deg og for å bestemme og gjennomføre de tjenestene du ønsker, slik det beskrives i personvernerklæringen. Formålet med databehandlingen retter seg altså etter avtalen vi har inngått med deg (inkl. forretningsvilkårene våre og evt. tjenestespesifikke forretnings- eller bruksbetingelser) eller de tjenestene du etterspør. De viktigste formålene er:
I Zalando Shop kan du be om å bli informert per e-post når en artikkel kommer på lager.
I appene våre kan du be om å bli informert per push-service om events, tilbud og andre temaer.
Hvis du deltar i online-shopping-klubben Zalando Lounge, vil du regelmessig motta vårt Zalando Lounge nyhetsbrev med informasjon om aktuelle salg og tilbud.
Gjennomføring av en avtale vi har inngått hhv. gi deg tilgang en tjeneste du har bedt om, hjemles i art. 6 avsn. 1 - b i EUs personvernforordning. Andre tilfeller hjemles i art. 6 avsn. 1 - f i EUs personvernforordning; vår berettigede interesse er formålene som beskrives ovenfor.
Vi behandler opplysningene om deg for å kunne gi deg god og nyttig service, som oppfyller de kravene og interessene du har. Tilbudet i Zalando Shop omfatter hundretusner produkter og tusenvis av merker. Derfor er det nødvendig å presentere innhold og tilbud på en slik måte at du er i stand til å finne det du faktisk interesserer deg for. Det krever en brukerspesifikk vurdering av hvor relevant et produkt eller innhold faktisk er.
Shopping-personaliseringen i Zalando Shop skjer utfra enhets- og påloggingsdata som vi registrerer for å kunne analysere brukertrafikken. I tillegg bruker vi enhets- og påloggingsdata som vi får fra reklamepartnere når du er inne på Zalando Shopen. Hvis du er logget inn med kundekontoen din når du besøker Zalando Shop, trekker vi også inn profildata, interessedata og kjøpsdata for shopping-personaliseringen. Denne formen for shopping-personalisering kaller vi også onsite-optimalisering. Vi trenger denne shopping-personaliseringen for å kunne gi deg riktige søkeresultater, produktforslag, stilanbefalinger og annet innhold som svarer til interessene du har. Uten denne shopping-personaliseringen - som i dag er standard i mange nettbaserte butikker - ville søkingen etter relevante produkter være mindre komfortabel, ta lengre tid og gi deg langt mindre nytte. Shopping-personaliseringen hindrer deg selvfølgelig ikke tilgang til alt innhold på sidene våre. Men med shopping-personaliseringen ser du det mest relevante innholdet først.
Under „Shopping-personalisering“ har vi samlet mer informasjon om hvordan shopping-personaliseringen på nettsidene og appene fungerer.
Du finner mer informasjon om hvordan personaliseringen av Zalandos tjenester på „Personalisierte Services“.
Behandlingen av opplysninger om deg for shopping-personalisering som en del av vår personlige service er hjemlet i art. 6 avsn. 1 - b i EUs personvernforordning. Behandlingen av opplysninger om deg som en del av vår onsite-optimalisering er hjemlet i art. 6 avsn. 1 - f i EUs personvernforordning, her ligger våre interesser i formålene som ble nevnt ovenfor.
Vi behandler dataene vi samler inn gjennom kundene våre til vitenskapelig forskning på områder som er relevante for Zalando. Det dreier seg spesielt om forskningsområdene maskinlæring, kunstig intelligens, bearbeiding av naturlig språk og deep learning. Forskningen Zalando bedriver konsentrerer seg på løsning av reelle, daglige problemstillinger innen nettbasert shopping og har som formål å forbedre og videreutvikle det eksisterende tjenestetilbudet. Vi kan f.eks. utvikle en app som foreslår produkter som passer til dine interesser og behov, og som kan finne stiler og produkter som passer til de interessene du faktisk har.
Det er en selvfølge at vi på dette området følger anerkjente normer for personvern. Det innebærer også at vi til forskning bare bruker personopplysningene dine i sammenfattet, anonymisert eller pseudonymisert form - for eksempel ved at alle identifiserbare opplysninger, som navnet ditt, byttes ut med andre størrelser.
Mer inormasjon om forskning og vitenskap hos Zalando finner du på i Zalando forskning. Du finner en oversikt over Zalandos aktuelle forskningsprosjekter finner du her.
Zalandos driver forskning på disse områdene:
Størrelsesanbefalingene for sko i Zalando Shop bruker en maskinell innlæringsalgoritme som Zalando Research har utviklet. For å komme fram til denne innlæringsalgoritmen analyserte Zalando Research kjøpsdataene for skobestillinger, returer på grunn av feil størrelse og skoprodusentens egne størrelser. Utfra dette ble det utviklet et intelligent system for størrelsesanbefalinger som forutsier hvilke modeller som er små eller store.
Behandlingen av opplysninger om deg som en del av våre forskningsprosjekter er hjemlet i art. 6 avsn. 1 - f i EUs personvernforordning, her ligger våre interesser i formålene som ble nevnt ovenfor.
For ikke å risikere brudd på datasikkerheten, overføres brukerdataene i kryptert form. Det gjelder både ved bestilling og innlogging ed kundekonto. Vi bruker krypteringssystemet SSL (Secure Socket Layer). Krypteringen gjør at dataene ikke kan leses av utenforstående. Som ekstra beskyttelse mot angrep, bruker vi spesiell sikkerhetsteknologi som kontinuerlig kontrollerer systemene våre og umiddelbart signaliserer alle avvik. Videre sikrer vi systemene våre med tekniske og organisatoriske tiltak mot tap, ødeleggelse og uvedkommendes tilgang, manipulering og overføring av opplysninger om deg. Vi gjør alt dette for å holde risikoen for uberettiget tilgang så lav som mulig, for sikringen av dine persondata har topp prioritet hos oss. Likevel kan hverken vi eller noe annet foretak garantere deg fullstendig beskyttelse.
I tillegg har vi tekniske og manuelle rutiner for bedrageribekjempelse som skal beskytte oss og brukerne våre mot datamisbruk, spesielt i form av falske bestillinger. Når det gjennomføres en bestilling vil Zalando Payments GmbH,i anonymisert form, samle og vurdere dine enhets- og påloggingsdata (inkl. IP-adresse, identifikatorer, bruk), kjøps- og betalingsdata (inkl. opplysninger om adresse og kredittverdighet fra eksterne byråer) samt endringshistorikken i profilen din (f.eks. når leveringsadressen sist ble endret). Samtidig sammenholdes denne dataposten med tidligere bruk og bestillinger. Dessuten sammenlignes det med generelle dataposter fra alle bestillinger hos Zalando (også andre foretak i Zalando-gruppen) der vi har kjennskap til eller mistanke om bedrageri. Denne sammenligningen gjør det mulig å gjenkjenne mønstre i bedragerier og hjelper oss til å hindre bedrageri og identitetstyveri.
Etter at du har registrert en kundekonto, sender Zalando Payments GmbH på oppdrag fra oss, navnet ditt og den adressen du oppgir i profilen til eksterne kredittopplysningsbyråer. Dette gjør vi for å forvisse oss om at du er registrert og faktisk kan nås på den adressen du har oppgitt. Typiske indisier på mulig bedrageri kan være - gjerne en kombinasjon av:
Hvis sikkerhetssystemet vårt formoder et bedrageriforsøk, sendes den aktuelle bestillingen videre til Zalandos bedrageriteam for manuell kontroll. Det treffes deretter rimelige tiltak med tanke på bedrageririsikoen som finnes (f.eks. foreløpig sperring av kundekontoen eller begrensing i betalingsformene som tilbys).
Lovhjemmel:Behandling av dine persondata i den hensikt å hindre at du utsettes for bedrageri er hjemlet i i art. 6 avsn. 1 - b i EUs personvernforordning. Ellers behandles dataene dine med hjemmel i art. 6 avsn. 1 - f i EUs personvernforordning, på grunnlag av vår og andre brukeres berettigede interesse av at bedrageri hindres og at straffbare forhold oppdages og oppklares.
Før vi viser deg hvilke betalingsformer du kan velge mellom, gjennomfører Zalando Payments GmbH en risikokvurdering. Til denne risikovurderingen brukes informasjon om de innkjøpene du har gjort tidligere, betalingsdata, tidligere kredittinformasjon og profildataene dine (navn, fornavn, leverings- og fakturaadresse, e-post adresse, fødselsdato) Kontroll og evaluering skjer automatisk på bakgrunn av statistisk estimerte verdier omkring tapsmulighet i forbindelse med de betalingsformene vi tilbyr. I forbindelse med risikovurderingen formidler Zalando Payments GmbH persondataene dine også til eksterne kredittopplysningsbyråer for å få generell informasjon som kan brukes til å vurdere tapsrisikoen for hver betalingsform (f.eks. om adresseopplysningene dine er plausible og aktuelle) - i enkelttilfeller også kredittopplysninger, f.eks. om ubetalte regninger og forhold som sannsynliggjør betalingsudyktighet (f.eks. insolvens, annullering p.g.a. manglende betaling). Konkret hvilke kredittopplysninger som inngår i risikokvurderingen, kan variere fra land til land.
Landsspesifikk informasjon om de kredittopplysningsbyråene vi samarbeider med og hvilke opplysninger som vurderes, finner du på Informasjon om enkeltland“.
Tapsrisikoen vurderes i form av en estimert verdi, separat for hver betalingsform Hvis risikokvurderingen er positiv, kan vi tilby deg bruk av alle de betalingsformene vi har. Ellers vil vi bare tilby noen av betalingsformene. Faktorer som kan påvirke muligheten for å benytte en betalingsform kan være:
Risikokvurderingen vil ikke gjøre at du ikke får noe tilbud om betalingsform. Hvis du ikke er fornøyd med de betalingsformene vi tilbyr deg, kan du klage skriftlig per brev eller e-post til . Da vil vi gjøre en revurdering basert på din argumentasjon.
Lovhjemmel:Forutsatt at du har gitt ditt samtykke til behandling av persondata for tilbud om betalingsform, hjemles denne prosessen i art. 6 avsn. 1 - a i EUs personvernforordning. Ellers behandles dataene dine med hjemmel i art. 6 avsn. 1 - f i EUs personvernforordning, på grunnlag av vår berettigede interesse av å unngå tap på fordringer.
Du har rett til å tilbakekalle et eventuelt samtykke til kredittvurdering i forbindelse med tilbud om betalingsform. Mer informasjon finner du på „Hvilke personvernrettigheter har jeg?“.
Før du får tilbud om mulige betalingsformer sender dessuten Zalando Payments GmbH opplysningene dine gjennom en automatisk kredittvurdering i tillegg til risikokvurderingen. Denne kontrollen skal hindre tap som følge av manglende betaling i forbindelse med bedrageriforsøk eller andre straffbare forhold.
I tillegg til de opplysningene som foreligger Zalando Payments GmbH, brukes det kredittinformasjon i form av score-verdier fra eksterne kredittopplysningsbyråer. Score-verdier er statistisk estimerte verdier om fremtidig risiko for manglende betaling fra en person og angis med et tall, vanligvis i prosent. I denne sammenheng formidler Zalando Payments GmbH på oppdrag fra oss de personopplysningene som er nødvendige for å gjøre en kredittvurdering (vanligvis for- og etternavn, adresser og fødselsdato) til det eksterne kredittopplysningsbyrået. Da kan også adresseopplysningene tas med i beregningen av score-verdien. På grunnlag av opplysningene vi har sendt dem, gjennomfører kredittopplysningsbyrået en matematisk-statistisk vurdering av kredittverdigheten din i forhold til den aktuelle bestillingen.
Informasjon om hvilke kredittopplysningsbyråer vi samarbeider med i ditt land, finner du under „Informasjon om enkeltland“. Hvis du ikke finner ditt land her, gjør vi ikke kredittvurderinger i ditt land.
Avhengig av resultatet av kredittvurderingen, dvs. om den er positiv eller negativ, gir vi deg forslag til betalingsformer så du kan fortsette og avslutte handelen.
Hvis du ikke er enig i dette, kan du klage skriftlig eller på e-post til personvern@zalando.no Da vil vi gjøre en revurdering basert på din argumentasjon.
Lovhjemmel:Rettsgrunnlaget for kredittvurderingen som beskrives ovenfor er art. 6 avsn. 1 - f i EUs personvernforordning, siden den er nødvendig for å kunne gjennomføre nødvendige tiltak i forkant av avtaleinngåelse. Ellers behandles dataene dine med hjemmel i art. 6 avsn. 1 - f i EUs personvernforordning, på grunnlag av vår og andre brukeres berettigede interesse av å unngå manglende betaling, at bedrageri hindres og at straffbare forhold oppdages og oppklares.
Vi bruker personopplysningene dine til reklame og markedsforskning og i forbindelse med dataanalyser. Formålet er spesielt:
Reklametjenester hos Zalando tilbys også gjennom Zalando Marketing Services GmbH. Her kommer du til Zalando Marketing Services GmbH nettside
Vi bruker lagrede data til målrettede dataanalyser. For eksempel analyserer vi brukernes kjøpsmønster med hjelp av sammenslåtte (aggregerte), statistiske, av-personaliserte (anonymiserte) profildata eller data som bare kan tilordnes personer etter flere operasjoner (pseudonymiserte profildata) samt innkjøpsdata og enhets- og påloggingsdata for å forstå og analysere handelen. Dette gir oss anonym eller pseudonym kunnskap om brukernes generelle oppførsel.
Når vi behandler dataene dine gjør vi en avveining i forhold til vår og eventuelle tredjeparts berettigede interesse (dette kan være en reklamepartner eller en forhandler som deltar i Zalandos partnerprogram). Zalandos eller en tredjeparts berettigede interesse av databehandlingen fremkommer av de forskjellige formålene og er, dersom ikke annet er angitt, konkurransemessig og økonomisk betinget.
Lovhjemmel:Forutsatt at du har gitt ditt samtykke til behandling av persondata til formålene som beskrives ovenfor, er dette hjemlet i art. 6 avsn. 1 - a i EUs personvernforordning (samtykke). I andre tilfeller hjemles databehandlingen i art. 6 avsn. 1 - f i EUs personvernforordning; vår berettigede interesse ligger i formålene som ble nevnt ovenfor.
Vi bruker personopplysningene dine til produkt- og teknologiutvikling, inkludert utvikling og forbedring av personaliserte tjenester. Til dette bruker vi aggregerte, pseudonymiserte eller anonymiserte data og maskinelle algoritmer fra vår egen forskning, som gir oss estimerte verdier, prognoser og analyser av brukernes interesser. Vi kan f.eks. utvikle en app som foreslår produkter som passer til dine interesser og behov, og som kan finne stiler og produkter som passer til de interessene du faktisk har. Databehandlingen i forbindelse med produkt- og teknologiutvikling gjennomføres i hovedsak til følgende formål:
Behandlingen av opplysninger om deg som en del av vår produkt- g teknologiutvikling er hjemlet i art. 6 avsn. 1 - f i EUs personvernforordning; vår berettigede interesse er formålene som beskrives ovenfor.
Vi formidler og behandler personopplysningene dine slik det er nødvendig i administrative og logistiske prosesser og til optimalisering av forretningsprosessene i Zalando-gruppen, for å gjøre dem mer effektive og rettssikre og å kunne etterkomme våre forpliktelser i henhold til avtaler og lovverk (f.eks. krav til oppbevaring iht. handels- og skatterett). Zalando-gruppen har mange systemer og teknologi som brukes i fellesskap. Derfor kan vi gi deg rimelige, sikre, enhetlige og gode personaliserte tjenester. Og derfor får de forskjellige foretakene i Zalando-gruppen tilgang til personopplysningene dine hvis det er nødvendig for å oppfylle de formålene som framgår av denne personvernerklæringen.
Databehandling for økonomisk styring og optimalisering omfatter også disse formålene:
Behandlingen av opplysninger om deg som en del av vår økonomiske styring og optimalisering er hjemlet i art. 6 avsn. 1 - f i EUs personvernforordning; her ligger våre berettigede interesser i formålene som ble nevnt ovenfor. Når personopplysningene dine lagres som følge av lovpålegg, f.eks. skattelovens krav til oppbevaring eller kontroller i forbindelse med hvitvasking av penger, er dette hjemlet i art. 6 avsn. 1 - c i EUs personvernforordning.
Hvis du har gitt ditt samtykke til at vi behandler dine personopplysninger, er det først og fremst dette samtykket som er grunnlaget for databehandlingen vi gjennomfører. Hvilke data som behandles på grunnlag av et samtykke, avhenger av hva du ga ditt samtykke til. Typiske formål kan være:
Du kan når som helst trekke tilbake samtykket med virkning framover i tid; gjør detter per e-post, brev eller faks.
Forutsatt at tjenesten støtter denne funksjonen, kan du endre eller tilbakekalle samtykke til å motta nyhetsbrev og andre meldinger i Preference Center. Lenken til Preference Center finner du i alle nyhetsbrevene. Dessuten finner du også alltid en avmeldings-link.
Mer informasjon finner du på „Hvilke personvernrettigheter har jeg?“.
Hvis personvernloven tillater det, kan vi bruke personopplysningene dine til nye formål, som gjennomføring av dataanalyser eller videreutvikling av tjenestene og innholdet vi tilbyr, uten samtykke fra deg. Forutsetningen er at disse nye formålene ikke forelå eller var kjent da opplysningene ble registrert og de nye formålene er forenelige med formålene for den opprinnelige datalagringen. For eksempel kan utviklingen på det juristiske eller tekniske område og nye forretningsmodeller og -tjenester føre med seg nye databehandlingsbehov.
Å fastlegge og utvikle personaliserte funksjoner og tjenester for deg har høy prioritet hos oss. Vi tilbyr deg en individuell shopping-opplevelse og tilbud som er helt tilpasset dine interesser -uavhengig av sted, tid og enheten du bruker. Behandling av opplysningene om deg for personalisering av tjenestene våre inngår derfor som en fast del av tilbudet vårt.
Med personaliserte tjenester kan vi tilby deg bedre, mer praktiske og sikrere tjenester. Til dette bruker vi opplysninger vi har lagret om deg til å trekke konklusjoner om hvilke behov og interesser du har. På dette grunnlaget kan vi tilby deg innhold som er mer relevante i forhold til de behovene og interessene du har. Du har selvfølgelig fremdeles tilgang til alt sidene våre inneholder. Med personaliseringen ser du det mest relevante innholdet raskere eller det presenteres spesielt (f.eks. som individuelle produktanbefalinger).
De fleste av de personaliserte tjenestene våre krever at du oppretter en kundekonto, så vi kan lagre alle opplysningene om deg på ett, sentralt sted.
På kundekontoen lagres opplysninger vi samler om deg samt kundenummeret (customerID). Kundenummeret er et tilfeldig generert tall, som ikke inneholder noen form for personopplysninger. Personopplysningene dine kobles sammen med kundenummeret for å kunne legge det inn på kundekontoen. I tillegg fungerer kundenummeret som pseudonym.
Valget av personalisert innhold skjer i utgangspunktet utfra alle data som er lagret på kundekontoen din.
Hvis det brukes enhets- eller påloggingsdata som ikke er lagret på kundekontoen din, blir de pseudonymisert for bruk til personalisering (dvs. i sammenheng med kundenummeret ditt, men ikke i sammenheng med navnet ditt eller andre identifiserbare profildata) for tiden tjenesten brukes.
Vi bruker ikke:
På kundekontoen din kan du til enhver tid se de fleste opplysningene vi har lagret om deg. Ved behov kan du endre dem der og på den måten påvirke personaliseringen, f.eks. ved at du angir dine preferanser.
Hva personaliseringen av enhets- og påloggingsdata angår, så kan du hindre at disse opplysningene registreres ved å deaktivere registreringen med tracking tools. Men husk at du da mottar færre eller ingen personaliserte forslag og tjenester. Husk også at opplysningene som brukes til de personaliserte tjenestene også trengs til andre formål (inkl. tilgang til tjenestene våre). Deaktivering vil derfor ikke avslutte registreringen av disse opplysningene. Men reklamen du får se vil ikke være personalisert.
Vi bruker personopplysningene dine når vi gir deg tilgang til Zalando nettsider og apper. I tillegg til enhets- og påloggingsdataene som oppstår hver gang disse tjenestene brukes, er typen data som behandles og formålet med behandlingen avhengig av på hvilken måte du bruker de funksjonene og tjenestene vi tilbyr. I tillegg bruker vi data som oppstår når tjenestene våre er i bruk for å finnes ut hvordan online-tilbudet vårt anvendes. Vi bruker denne informasjonen bl.a. som en del av shopping-personaliseringen, for å forbedre tjenestene våre og for personalisert reklame.
Hvem som er ansvarlig for å tilby en tjeneste finner du under "om oss" på den aktuelle nettsiden eller i appen.
I utgangspunktet lagrer vi alle data som du gir oss direkte gjennom tjenestene våre.
Hver gang du går inn på en av serverne våre oppstår det enhets- og påloggingsdata som lagres i såkalte server-loggfiler. IP-adressen de inneholder anonymiseres straks økten er avsluttet og lagring ikke er nødvendig for at den aktuelle nettsiden skal fungere korrekt.
Hvis funksjonen er tilgjengelig og aktivert på enheten din, registrerer vi også nummeret på enheten (f.eks. en såkalt reklame-ID hvis du er på en android enhet; en Ad-ID hvis du har en apple-enhet). Denne enhets-IDen kommer fra produsenten av operativsystemet ditt og kan brukes av nettsider og apper for å presentere innhold med utgangspunkt i brukervanene dine. Hvis du ikke ønsker dette, kan du når som helst deaktivere denne funksjonen i nettleserinnstillingene på enheten din.
For brukere som registrerer seg for en kundekonto eller en annen tjeneste, oppretter vi en passordbeskyttet, personlig tilgang. Hvis du ikke logger deg ut igjen med login-dataene dine, vil du forbli logget inn på de fleste av tjenestene våre. Avhengig av typen tjenester brukes det informasjonskapsler (cookies) eller en tilsvarende teknologi. Denne funksjonen gjør at du kan bruke noen av tjenestene våre uten å måtte logge deg inn på kundekontoen. Av sikkerhetsgrunner må du likevel angi passordet ditt hvis du vil forandre på profildataene eller sende en bestilling. Du finner mer informasjon på „Personifiserte tjenester“.
Tjenestene våre kan inneholder sosiale plug-ins ("plug-ins") fra forskjellige sosiale media. Med hjelp av disse plug-ins kan du f.eks. dele innhold eller anbefale produkter til andre. Plug-ins er deaktivert som standard og sender ingen data. Plug-ins aktiveres med et klikk på en menyknapp (f.eks. "aktivere social media"). Den deaktiveres med et nytt klikk på den samme knappen. Når plug-ins er aktivert setter nettleseren din opp en direkte forbindelser med serveren til det aktuelle sosiale nettverket. Innholdet i plugin-en overføres direkte fra det sosiale mediet til nettleseren din og inkluderer det i nettsiden. Når plug-ins inkluderes, mottar det sosiale mediet informasjon om at du har gått inn på en av sidene våre og kan registrere enhets- og påloggingsdataene dine. Hvis du er logget inn på et sosialt nettverk, kobler det besøket til kontoen din. Hvis du interagerer med plug-ins, f.eks. klikker "liker" på Facebook eller skriver en kommentar, sender nettleseren din denne informasjonen rett til det sosiale nettverket og lagres der. For informasjon om hvilke data som sosiale media samler og hvordan de brukes samt hvilke rettigheter og muligheter du har til å beskytte din privatsfære , finner du i personvernpolicyen til hvert enkelt sosialt nettverk. De passende lenkene finner du lenger nede. Selv om du ikke er logget inn på et sosialt nettverk, kan nettsider med aktive sosiale plug-ins sende data. Aktivert plug-in gjør at det settes en informasjonskapsel med en ID hver gang nettsiden besøkes. Fordi nettleseren din uoppfordret sender denne informasjonskapselen hver gang det opprettes forbindelse med et nettverk, kan nettverket prinsippet opprette en profil på hvilke nettsider brukeren som hører til denne ID-en har besøkt. Og det ville også kunne være mulig å koble denne ID-en til en person - f.eks. ved senere innlogging på det sosiale nettverket.
På noen av nettsidene våre har vi plug-ins fra det sosiale mediet facebook.com, som drives av Facebook Inc., 1601 S. California Ave, Palo Alto, CA 94304, USA („Facebook“). Lenken til Facebooks personvernerklæring finner du her: Facebook personvernerklæring.
På noen av nettsidene våre har vi plug-ins fra det sosiale mediet Twitter, som drives av Twitter Inc., 795 Folsom St., Suite 600, San Francisco, CA 94107, USA („Twitter“). Lenken til Twitters personvernerklæring finner du her: Twitter personvernerklæring.
På noen av nettsidene våre har vi plug-ins fra det sosiale mediet Pinterest, som drives av Pinterest Inc., 635 High Street, Palo Alto, CA, USA („Pinterest“). Lenken til Pinterests personvernerklæring finner du her: Pinterest personvernerklæring.
I noen av tjenestene våre kan det vær mulig å registrere deg direkte med sosiale-media-profilen din. Hvis du vil gjøre bruk av denne muligheten, blir du først sendt videre til det aktuelle sosiale mediet. Der blir du bedt om å logge deg inn med brukernavn og passord. Vi kjenner selvfølgelig ikke til påloggingsdataene dine. Hvis du allerede er logget inn, utelates dette. Deretter forteller det aktuelle sosiale mediet deg hvilke data som formidles til oss (f.eks. offentlig profil, venneliste, e-post adresse og aktuelt bosted). Med disse opplysningene oppretter vi en kundekonto - selvfølgelig uten at vi lagrer listen over vennene dine. Det vil ikke finnes noen bestående lenke mellom kundekontoen din og kontoen du har på det sosiale mediet. I tillegg får vi nettverksdata fra eierne av de sosiale nettverkene.
Til shopping-personaliseringen bruker tjenestene våre de enhets- og påloggingsdataene som oppstår i brukertrafikkanalysen. Avhengig av typen tjeneste anvender vi her vanlig tracking-teknologi med tracking-piksler og identifiseringskapsler eller sammenlignbare IDer (såkalt tagging). Utover dette kan reklamepartnerne våre også registrere enhets- og påloggingsdataene dine, og sende oss informasjon om dine interesser og demografiske data (som alder, kjønn, region) mens du er inne og bruker tjenestene våre. På den måten kan vi tilby deg reklame og/eller spesielle tilbud som passer til interessene dine (f.eks. produktanbefalinger som konsentrerer seg om at du bare har sett på sportssko de siste dagene). Vi har som mål å gjøre tilbudet vårt så attraktivt som mulig for deg og å gi deg reklame for ting du interesserer deg for. Selvfølgelig har du fremdeles tilgang til alt innhold og alle funksjoner. Denne onsite-optimaliseringen gjør det mulig for oss å først vise deg innhold og funksjoner som er relevant for deg. Onsite-optimaliseringen skjer automatisk når systemene våre registrerer at en bruker flere ganger har søkt etter produkter og innhold i bestemte kategorier.
Mer informasjon finner du på “Hvordan bruker Zalando mine persondata til reklame?”
Hvis du ikke ønsker onsite-optimalisering, kan du når som helst deaktivere funksjonen:
våre bruker informasjonskapsler (cookies) Aksept av informasjonskapsler er ikke en forutsetning for å besøke nettsidene våre. Men vi gjør oppmerksom på at funksjonaliteten i nettsidene våre kan begrenses noe hvis du ikke aksepterer informasjonskapsler. Du kan stille nettleseren slik at du alltid må godkjenne bruk av informasjonskapsler.
Informasjonskapsler er små tekstfiler som nettleseren din lagrer og som deler enkelte innstillinger og data med serveren vår.
Man skiller stort sett mellom to forskjellige typer informasjonskapsler; såkalte økt-cookies, som slettes så snart du lukker nettleseren din og midlertidige/permanente cookies, som lagres i lang tid/permanent på datamaskinen din. Denne lagringen hjelper oss til å tilpasse nettsidene og tjenestene våre og gjør dem lettere å navigere på for deg. For eksempel lagres noe av det du skriver inn, så du ikke må gjøre det på nytt hele tiden.
Informasjonskapslene som brukes på nettsidene våre kan komme fra Zalando eller fra en reklamepartner. Hvis du ønsker å akseptere informasjonskapsler fra Zalando, men ikke fra reklamepartnerne våre, kan du velge "Blokkere informasjonskapsler fra tredjeparter" i nettleseren din. Du vil kunne finne opplysninger om hvordan du aviser nye og sletter eksisterende informasjonskapsler under "hjelp" i menyen til nettleseren din. Vi anbefaler deg å logge deg helt ut fra nettsidene våre hvis du bruker en felles computer som aksepterer informasjonskapsler og flash-kapsler.
Vi bruker tre typer informasjonskapsler:
For Zalando Shopen har vi laget landsspesifikke oversikter over alle informasjonskapslene som brukes. Du finner dem under „Henvisninger til enkelte nettsider“.
Zalandos apper finner du på eksterne plattformer, såkalte app-stores (f.eks. Google Play og Apple App Store). Nedlasting derfra forutsettet at du er registrert i app-storen. Zalando har ingen innflytelse på hvordan opplysningene dine behandles når du registrerer deg og bruker disse app-storene. Driveren av den aktuelle app-storen er eneste ansvarlige. Ved behov ber vi deg informere deg direkte hos operatøren av app-storen.
Hvis operativsystemet ditt har en egen funksjon for deling av innhold i apper, kan du hente den via dele- eller anbefale-knappen i appen vår, for å dele innhold eller anbefale produkter til andre. Avhengig av funksjonene i enheten / operativsystemet ditt, og hvordan du har konfigurert enheten, kan du også bruke sosiale nettverk til å dele.
Vi minner om at deling fra vår app skjer i operativsystemet. Vi mottar ingen informasjon om mottakerne eller innholdet i det du kommuniserer. Du får mer informasjon om delingsfunksjonen og konfigureringsmulighetene hos produsenten av enheten du bruker.
Hvilke sosiale nettverk du kan bruke for å dele innhold, avhenger av hvilke steder du er medlem og hvilke innstillinger du har gjort på kontoen og enheten. Mer informasjon finner du i personvernpolicyen til det sosiale nettverket du bruker.
Noen av appene våre bruker lokaliseringstjenesten i enheten din til å registrere posisjonsdata. Dette skjer for at appen skal kunne tilby deg tjenester og innhold som er tilpasset stedet du befinner deg. For eksempel kan en app vise deg forretninger i omgivelsene og foreslå produkter som passer til været der du oppholder deg. Hvis du tillater appen å bruke lokaliseringstjenesten, vil stedet du oppholder deg regelmessig sendes til oss. Vi bruker ikke disse dataene til å lage bevegelsesprofiler.
Appene våre kan gi deg push-meldinger om spesielle hendelser eller temaer, også når appen ikke er i aktiv bruk. Push-meldinger er meldinger direkte fra appene. Hvis du ikke ønsker dette, kan du når om helst deaktivere push-tjenesten i innstillingene på enheten og i appen.
Appene våre kan gi deg push-meldinger om spesielle hendelser eller temaer, også når appen ikke er i aktiv bruk. Push-meldinger er meldinger direkte fra appene. Hvis du ikke ønsker dette, kan du når om helst deaktivere push-tjenesten i innstillingene på enheten og i appen.
For enkelte funksjoner må appene våre ha tilgang til grensesnitt og data i enheten din. Avhengig av hvilket operativsystem du bruker, krever dette eventuelt godkjenning fra deg. Nedenfor forklarer vi hvilke rettigheter (der det er relevant) appen vår evt. vil spørre om og hvilke funksjoner som krever slike. Du kan når som helst endre innstillingene for rettigheter i enheten din.
Nettsidene og appene våre inneholder informasjonskapsler (cookies) og annen tracking-teknologi fra partnere som driver online-reklame. På den måten er det mulig for reklamepartnerne våre å registrere dine enhets- og påloggingsdata og gi deg personalisert reklame som orienterer seg etter dine interesser, også når du er inne på nettsider og apper til andre tilbydere (f.eks. reklame som tar utgangspunkt i det du så på da du var inne på Zalandos nettside).
Mer informasjon finner du på „Hvordan bruker Zalando mine persondata til reklame?“
Du kan når som helst deaktivere bruken av personopplysningene dine for retargeting:
Alle tjenestene vi tilbyr bruker kjent tracking-teknologi for analyse av enhets- og påloggingsdata. På den måten får vi vite hvordan tilbudet vårt brukes av brukerne. Vi bruker id-kapsler og sammenlignbare identifikatorer. På denne måten får vi f.eks. vite hvilke innhold og emner som er mest populære, på hvilke tidspunkt tjenestene søkes, i hvilke regioner (brutt ned til kommune) tjenestene våre brukes mest og hvilke nettlesere og enheter de som besøker sidene bruker.
Alle tjenestene vi tilbyr bruker kjent tracking-teknologi for analyse av enhets- og påloggingsdata. På den måten får vi vite hvordan tilbudet vårt brukes av brukerne. Vi bruker id-kapsler og sammenlignbare identifikatorer. På denne måten får vi f.eks. vite hvilke innhold og emner som er mest populære, på hvilke tidspunkt tjenestene søkes, i hvilke regioner (brutt ned til kommune) tjenestene våre brukes mest og hvilke nettlesere og enheter de som besøker sidene bruker.
Hvilke tracking-tools vi bruker på nettsidene og appene våre, finner du under "Henvisninger til enkelte nettsider".
Der finner du også informasjon om hvordan du deaktiverer brukertrafikkanalysen.
Du kan når som helst deaktivere bruken av personopplysningene dine for brukertrafikkanalyse:
Vi tilbyr forskjellige typer nyhetsbrev. Informasjon om hva de forskjellige nyhetsbrevene inneholder får du når du registrerer deg for et abonnement på et nyhetsbrev. Det finnes også tjenesterelaterte nyhetsbrev som inngår som en fast del av en tjeneste. For eksempel mottar du Zalando Lounge nyhetsbrevet bare hvis du er medlem av Zalando Lounge-Shopping-Club. Når du abonnerer på et nyhetsbrev registrerer vi også enhets- og påloggingsdata.
Ved utsendelsen av de nyhetsbrevene våre som krever påmelding (f.eks. Zalando Shop nyhetsbrev), bruker vi såkalt double opt-in eller single opt-in (avhengig av landet du befinner deg i), dvs. at vi ikke sender deg noe nyhetsbrev før du ha gitt uttrykkelig samtykke til at vi aktiverer denne tjenesten. Hvis det kreves double opt-in i landet der du befinner deg, må du også bekrefte at du eier den e-post adressen du har oppgitt. For dette sender vi deg en bekreftelsespost og ber deg klikke på en lenke i e-posten for å bekrefte at du eier e-post adressen. Vi kan eventuelt se bort fra dette hvis du har bekreftet e-post adressen i en annen sammenheng hos oss.
Hvis du senere ikke lenger ønsker å motta flere nyhetsbrev, kan du avbestille det, uten at det oppstår andre kostnader enn for å sende meldingen. Det greier seg med en skriftlig melding (f.eks. e-post, faks, brev) til det Zalando-foretaket som er ansvarlig for nyhetsbrevet. Selvfølgelig finnes det også en avbestillings-lenke i hvert nyhetsbrev.
Hvis du ønsker å avbestille nyhetsbrevet fra Zalando Shop, kan du også deaktivere denne tjenesten i Preference Center. Lenken til Preference Center finner du i alle nyhetsbrevene.
Hvis du registrerer deg for et nyhetsbrev, lagrer vi automatisk IP-adressen din og tidspunktene for registrering og bekreftelse. På den måten ser vi at du faktisk har registrert deg og unngå at e-post adressen din misbrukes.
Vi registrerer enhets- og påloggingsdata som oppstår når du interagerer med et nyhetsbrev. For slik analyse inneholder nyhetsbrevet henvisninger til bildefiler som ligger på serveren vår. Når du åpner et nyhetsbrev, laster e-post programmet ditt inn disse bildefilene ned fra serveren vår. Da registrerer vi enhets- og påloggingsdata i pseudonymisert form under et tilfeldig nummer (nyhetsbrev-ID), som vi ikke bruker til å identifisere deg uten din tillatelse. På den måten kan vi se om og når du åpner hvilke utgaver av nyhetsbrevet. Lenkene i nyhetsbrevet inneholder også nyhetsbrev-IDen din, så vi kan se hvilket innhold som interesserer deg. Med disse dataene oppretter vi en brukerprofil for nyhetsbrev-IDen din, så vi kan personalisere innholdet i nyhetsbrevet du mottar utfra bruken og interessene dine. Dataene gir oss også opplysninger om hvordan brukerne våre generelt bruker nyhetsbrevet. Disse dataene sammenholder vi med dataene vi får fra brukertrafikkanalysen.
Slik shopping-personalisering er en fast del av Zalando Shop nyhetsbrev.
Du kan når som helst motsette deg nyhetsbrev-analyse ved å deaktivere den aktuelle nyhetsbrev-tjenesten. Selvfølgelig finnes det også en avbestillings-lenke i hvert nyhetsbrev. Mer informasjon finner du også under „Hvilke personvernrettigheter har jeg?“.
Alternativt kan du deaktivere visning av bilder i e-post programmet. I så fall vil imidlertid nyhetsbrevet ikke kunne vises 100 %.
På grunnlag av interessene du har sender vi deg informasjon og tilbud i sammenheng med tjenestene Zalando tilbyr. Disse individuelle produktanbefalingene kommer uavhengig av om du abonnerer på et nyhetsbrev. Valget av individuelle produktanbefalinger skjer i tråd med eksisterende lovverk og tar i hovedsak utgangspunkt i opplysninger vi har om tidligere kjøp og interesser. Vi sammenholder dette med profildataene dine og med interesser og preferanser du har meddelt oss for å finne hvilke produkter som kan interessere deg.
Hvis du ikke ønsker å motta flere individuelle produktanbefalinger fra oss, kan du når som helst deaktivere denne tjenesten:
Data som overføres i sammenheng med bruk av en Zalando-kupong ved en bestilling, brukes til å kontrollere og behandle bestillingen og å levere og godskrive kupongen. Dette omfatter å lagre og behandle opplysninger i sammenheng med bruken av kupongen, spesielt med tanke på å hindre bedrageri.
For dette lagrer vi i tillegg disse dataene:
Vi og rekamepartnerne våre bruker personopplysningene dine til personalisert reklame som du får i Zalandos tjenester og på nettsidene og appene til reklame våre. Til dette bruker vi og partnerne våre kjent internetteknologi. På denne måten kan vi fokusere reklamen og gi deg tilbud som faktisk er av interesse for deg. Vi bruker personalisering og presentasjon av nye produkter til å møte brukernes behov og gi deg en personlig shoppingopplevelse som gjør at du vil fortsette å være interessert i tjenestene våre.
Hvis du søker etter sportssko på nettsiden til en Zalando reklamepartner, tar vi hensyn til denne informasjonen i søkefunksjonen i Zalando Shop. I rubrikken "sko" viser vi deg først sportssko eller vi anbefaler deg sportssko allerede i feeden. Hvis du opplyser om preferansene dine på kundekontoen eller du allerede har kjøpt sportsartikler hos oss, kan vi ta hensyn til dette når vi kommer med anbefalinger.
Med til reklameformatene som Zalando og Zalandos reklamepartnere bruker, hører presentasjoner i Zalando Shop (i forb. med onsite- og in-app-optimalisering), annonser i sosiale nettverk (f.eks. Facebook Ads, Instagram Ads, YouTube Video Ads) og reklameflater som formidles via Zalandos online-reklamenettverk, som f.eks. DoubleClick by Google.
Reklametjenester hos Zalando tilbys også gjennom Zalando Marketing Services GmbH. Her kommer du til Zalando Marketing Services GmbH nettside
Zalando selger aldri persondata. Når reklamekundene våre bestiller et Zalando reklameformat hos Zalando Marketing Services GmbH, mottar de ikke data som kan brukes til å kontakte deg hvis du ikke uttrykkelig har gitt din tillatelse. Reklamekundene våre mottar bare anonyme, aggregerte rapporter med informasjon om effektiviteten og rekkevidden av reklametjenestene vi tilbyr. Disse rapportene baseres på Zalando Marketing Services GmbHs egen registrering; til dels tar de også hensyn til samlerapporter som vi får fra reklamepartnerne våre og sosiale nettverk. De kan f.eks. vise hvordan reklamen vår påvirker salget i forskjellige kundegrupper.
For å definere målgrupper bruker vi vår egen kunnskap fra analyser av bruks- og kjøpsmønsteret til brukerne våre, og vi anvender vår egen forskning på brukersegmentering til å analysere brukerdataene vi har lagret Da tar vi spesielt hensyn til aggregerte, pseudonymiserte eller anonymiserte kjøpsdata, søk, interessedata og demografiske profildata samt enhets- og påloggingsdata.
En målgruppe kan f.eks. være: "Kvinner mellom 25 og 35 år, som er opptatt av mote og interesserer seg for sport og har bestilt et produkt fra Adidas i løpet av det siste året".
Reklamepartnerne våre har også mulighet til å gi oss sine egne data for brukersegmentering. Reklamepartnerne våre må forplikte seg til utelukkende å formidle aggregerte, krypterte data som er anonyme for Zalando og ikke kan knyttes til en bestemt person eller bruker i Zalando Shop. Enkelte målgrupper defineres utfra søkene som brukerne gjør. Det er tilfelle når reklamen bare skal vises for brukere som nylig har vært inne på en bestemt nettside eller har søkt etter spesielle innhold.
Vi bruker informasjonen ovenfor i sammenheng med onsite-optimalisering for å gi deg relevante anbefalinger og innhold når du leter etter et produkt, leser feeden din eller går inn på en produktgruppe. Onsite- og in-app optimalisering baseres på informasjonskapsler og liknende teknologi for pseudonym registrering av enhets- og påloggingsdata. Disse opplysningene brukes ikke til å identifisere deg som person, men utelukkende til en anonymisert analyse av hvordan du bruker nettsiden. Personopplysningene dine blir aldri permanent kombinert med andre data vi har om deg. Med denne teknologien kan vi vise deg produkter og/eller spesielle tilbud og tjenester, som velges utfra informasjon vi får fra enhets- og påloggingsdataene dine (f.eks. reklame som tar utgangspunkt i at det bare ble søkt etter sportsklær de siste dagene).
Hvis du ikke ønsker onsite-optimalisering, kan du når som helst deaktivere funksjonen:
Når vi gjør reklame i sosiale nettverk (f.eks. YouTube, Facebook, Instagram), har vi mulighet til å gi opplysninger om brukerne av Zalando Services (f.eks. enhets- og påloggingsdata, reklame- og kapsel-ID, e-post adresser) som vi tror at passer inn i en målgruppe eller har de riktige egenskapene (f.eks. alder, region, interesser) hos en reklamekunde, videre til et sosialt nettverk i kryptert form.
Det sosiale nettverket vil da - enten på oppdrag fra oss eller med samtykke fra brukeren det gjelder - dekode dataene de har fått fra oss og presentere brukeren (forutsatt at hun har en konto der) for reklame i tråd med den brukeravtalen hun har med det sosiale nettverket.
Hvis du ikke ønsker at vi skal behandle opplysninger om deg for å kunne personalisere reklamen i sosiale nettverk, kan du deaktivere videreformidling av personopplysningene dine:
Hvis du har gitt ditt samtykke til videreformidling av personopplysningene dine, kan du når som helst trekke den tilbake.
Eventuelt har du også mulighet til å deaktivere bruken av personopplysningene dine til personalisert reklame i de sosiale nettverkene du bruker direkte hos den enkelte tilbyder. Ta direkte kontakt for mer informasjon:
Facebook (Facebook, Instagram):
Google (Google-reklamenettverk, YouTube, Google-søk):
Reklamepartnere som opererer et online-reklamenettverk kan sette informasjonskapsler og tilsvarende teknolog i Zalando Shop og på nettsider og apper til andre tilbydere for anonymt å registrere brukeroppførsel utfra enhets- og påloggingsdata. Disse reklamepartnerne bruker registrerte data for å bedømme med hvilken sannsynlighet du tilhører den målgruppen vi ønsker å nå og tar hensyn til dette i valget av annonser på de reklameflatene som online-reklamenettverket tilbyr. Denne vanlige internetteknologien kalles retargeting. Retargeting gjør det mulig å vise deg relevant reklame og å måle effektiviteten og rekkevidden av reklamemiddelet samt å kontrollere reklamepartnerens avregning av kampanjen.
Mer informasjon finner du hos operatørene av de forskjellige reklameflatene og hos online-reklamenettverkene som formidler disse oppdragene. Du finner en oversikt over reklamepartnerne og anvisninger om deaktivering på "Henvisninger til enkelte nettsider".
Du kan når som helst deaktivere bruken av personopplysningene dine for retargeting:
Legg merke til at opplysningene som brukes til retargeting også trengs til andre formål (inkl. tilgang til tjenestene våre). Deaktivering vil derfor ikke avslutte registreringen av disse opplysningene. Men reklamen du får se vil ikke være personalisert.
Zalando formilder personopplysningene dine bare dersom det er tillatt etter norsk eller europeisk personvernlovgivning. Vi arbeider tett sammen med enkelte tjenesteytere, f.eks. innen kundeservice (f.eks. callsentere), teknisk service (f.eks. serveroperatører) eller logistikk (f.eks. pakkeforetak som DHL). Disse tjenesteyterne har bare tillatelse til å behandle dataene om deg på oppdrag fra oss og på spesielle betingelser. Når vi bruker dem for oppdragsgjennomføring får de tilgang til personopplysningene dine i den grad og det tidsrom som kreves for å levere den ønskede tjenesten. Hvis du handler hos en Zalando-partner vil vi formilde enkelte kjøpsdata til Zalando-partneren (f.eks navn og leveringsadresse), så Zalando-partneren kan levere ut varen du har bestilt.
Zalando-gruppen har mange systemer og teknologi som brukes i fellesskap. Det gjør at vi kan gi deg rimeligere, bedre, sikrere, mer enhetlig og interessant service. Og derfor får de foretakene i Zalando-gruppen som trenger dem for å oppfylle våre forpliktelser iht avtaler og lovverk eller for å oppfylle sin funksjon i Zalando-gruppen, tilgang til personopplysningene dine.
Bestillingene leveres ut av eksterne fraktfirmaer (f.eks. DHL). Disse tjenesteleverandørene får disse opplysningene fra oss så de kan levere pakkene:
I Zalando partnerprogram har andre forhandlere (Zalando-partnere) mulighet til å selge produktene sine (Zalando partnerartikler) gjennom Zalando Shop. I sammenheng med Zalando partnerprogram fungerer Zalando Shop som en salgsplattform der kjøpsavtaler formidles. Under alle Zalando partnerartikler står teksten "salg og levering fra vår partner" samt navnet på Zalando-partneren.
Hvis du bestiller en Zalando partnerartikkel, vil den vanligvis sendes direkte fra den aktuelle Zalando-partneren. For dette formidler vi kjøpsdataene til Zalando-partneren. De inneholder:
Dersom det er nødvendig for å kunne levere artikkelen til deg, vil vi i noen tilfeller / i enkelte land også gi e-post adressen eller telefonnummeret ditt til partneren vår.
Selv om du kjøper en artikkel fra en Zalando-partner, er Zalando fortsatt ansvarlig for behandlingen av personopplysningene dine. Personopplysningene dine behandles hverken sammen med eller på oppdrag fra en Zalando-partner Zalando sørger for at partnerne i Zalando partnerprogrammet ikke får kontroll over behandlingen av personopplysningene dine. Hvis du kjøper artikler eller varer fra en Zalando-partner, vil Zalando bare gi partneren tilgang til opplysningene ovenfor, som Zalando-partneren trenger for å oppfylle forpliktelsene han har ovenfor deg, dvs. vanligvis for å kunne levere varen du har kjøpt. Når Zalando gir en Zalando-partner tilgang til personopplysningene dine, har vi sørget for at avtalen med partneren sikrer at personopplysninger bare brukes til formålene som er angitt ovenfor.
Husk at Zalando-partnere har sine egne personvernbestemmelser. De finner du vanligvis på partnernes sider i Zalando Shop og/eller på partnernes egne nettsider. Zalando er ikke ansvarlig for personvernbestemmelsene eller databehandlingsrutinene til Zalando-partnerne.
For å kunne gi deg de tjenestene du trenger, arbeider vi sammen med leverandører av tekniske tjenester. Med her hører f.eks. Telekom Deutschland GmbH, Salesforce.com EMEA Ltd. eller Amazon Web Services, Inc. Hvis de behandler persondata utenfor EU er det mulig at personopplysningene dine sendes til et land med lavere personvern enn EU. I slike tilfeller påser Zalando at tjenesteleverandøren det gjelder garanterer med avtale eller på annen måte at personvernet opprettholdes på samme nivå.
Samarbeidet vi har med eksterne kredittopplysningsbyråer på områdene bedrageribekjempelse, valg av betalingsmetode og kredittvurdering skjer lokalt i hvert land for å kunne oppfylle nasjonale krav og sedvane. På Informasjon om enkeltland finner du informasjon om hvilke eksterne betalingstjenester og kredittopplysningsbyråer vi samarbeider med i hvilke land. Der finner du også personvernerklæringene fra de enkelte betalingstjenestene og kredittopplysningsbyråene.
I sammenheng med reklamekampanjer gir vi data videre til operatører av sosiale nettverk på slik måte som loven forutsetter. Mer informasjon finner du på a href="#chapter-08">Hvordan bruker Zalando mine persondata til reklame?“
.Hvis en offentlig-/retts-instans beslutter det, eller som bidrag til straffeforfølgelse eller etterforskning, vil vi gi personopplysningene dine videre til påtalemyndighetene eller andre.
Under gjeldende forutsetninger sikrer loven deg disse personvernrettighetene: Rett til innsyn (art. 15 GDPR), rett til sletting (art. 17 DSGVO), rett til retting (art. 16 GDPR), rett til begrensning av bearbeiding (art. 18 GDPR), rett til dataportabilitet (art. 20 GDPR), rett til å klage til Datatilsynet (art. 77 GDPR), rett til å trekke tilbake samtykke (art. 7 avsn. 3 GDPR) samt rett til innsigelse mot databehandling til bestemte formål (art. 21 GDPR). Kontaktopplysninger for forespørsler finner du under "Kontaktperson“.
Viktige bemerkninger:
Her er det vanligvis tilstrekkelig å sende forespørselen fra den e-post adressen du har oppgitt på kundekontoen.
Vi lagrer personopplysningene om deg så lenge som det er nødvendig for å oppfylle de målsetningene som står oppført i denne personvernerklæringen, spesielt for å oppfylle våre forpliktelser iht. avtaler og lovverk. Evt. vil vi lagre personopplysninger også til andre formål, forutsatt at loven tillater lagring til spesielle formål, inkl. som forsvar ved rettslige krav.
Hvis du avslutter kundekontoen din, sletter vi alle opplysninger vi har lagret om deg. Hvis fullstendig sletting av persondata hindres av lovverket eller ikke er påkrevd, vil dataene det gjelder sperres for videre behandling.
Når data sperres sørger tekniske og organisatoriske tiltak for at det bare noen få medarbeidere som har tilgang til dataene det gjelder Disse medarbeiderne kan også bare bruke dataene til fastlagte formål (f.eks. fremlegging for skattemyndighetene ved bokettersyn).
Disse tilfellene vil f.eks. medføre sperring:
Loven tillater at sletting ikke gjennomføres dersom det handler om anonyme eller pseudonymiserte data og slettingen ville gjøre en vitenskapelig eller statistisk behandling umulig eller sterkt begrenset.
Vi overfører personopplysningene dine sikkert og kryptert. Det samme gjelder for bestillinger og når du logger deg inn. Vi bruker krypteringssystemet SSL (Secure Socket Layer). Videre sikrer vi nettsidene og systemene våre med tekniske og organisatoriske tiltak mot tap, ødeleggelse og uvedkommendes tilgang, manipulering og overføring av opplysninger om deg.
Ved videreutviklingen av nettsidene og appene våre og implementering av ny teknologi for å bedre tjenestene vi tilbyr deg, kan det vær nødvendig å gjøre endringer på denne informasjonen om databeskyttelse. Derfor anbefaler vi deg å lese gjennom den fra tid til annen.
Spørsmål om personvern i Zalando-gruppen kan du når som helst rette til vårt personvernombud. Personvernombudet når du lettest på personvern@zalando.no.
Kontakt til Zalandos personvernombud:
Datenschutz
Zalando SE
Tamara-Danz-Str. 1
10243 Berlin
Telefax: +49 (0)30 2759 46 93
E-Mail: personvern@zalando.no
Hvordan vi behandler data kan variere fra land til land. Her finner du informasjon om hvilke forskjeller som finnes.
Tjenesteleverandøren for kredittvurdering av forbrukere i Tyskland er Infoscore Consumer Data GmbH, Rheinstraße 99, 76532 Baden-Baden, Tyskland
Detaljert informasjon om personvern hos Infoscore Consumer Data GmbH iht. art. 14 GDPR, spesielt informasjon om hensikten, formålet med datalagringen, om hvem som mottar dataene og om hvilke rettigheter du har ovenfor Infoscore Consumer Data GmbH finner du her hhv. på https://finance.arvato.com/icdinfoblatt.
Tjenesteleverandøren for kredittvurdering av forbrukere i Østerrike er CRIF Bürgel GmbH, Radlkoferstraße 2, 81373 München, Tyskland
Detaljert informasjon om personvern hos CRIF Bürgel GmbH iht. art. 14 GDPR, spesielt informasjon om hensikten, formålet med datalagringen, om hvem som mottar dataene og om hvilke rettigheter du har ovenfor CRIF Bürgel GmbH finner du her: https://www.crifbuergel.de/sites/default/files/documents/informationsblatt_dsgvo.pdf.
Tjenesteleverandøren for kredittvurdering av forbrukere i Sveis er CRIF Bürgel GmbH, Radlkoferstraße 2, 81373 München, Tyskland
Detaljert informasjon om personvern hos CRIF Bürgel GmbH iht. art. 14 GDPR, spesielt informasjon om hensikten, formålet med datalagringen, om hvem som mottar dataene og om hvilke rettigheter du har ovenfor CRIF Bürgel GmbH finner du her: https://www.crifbuergel.de/sites/default/files/documents/informationsblatt_dsgvo.pdf.
Tjenesteleverandøren for kredittvurdering av forbrukere i Nederland er Experian Nederland B.V., Grote Marktstraat 49, 2511 BH Den Haag, Nederland
Tjenesteleverandøren for kredittvurdering av forbrukere i Belgia er Infoscore Consumer Data GmbH, Rheinstraße 99, 76532 Baden-Baden, Tyskland
Tjenesteleverandøren for kredittvurdering av forbrukere i Sverige er UC AB, Årstaängsvägen 21B, 117 88 Stockholm, Sverige
Tjenesteleverandøren for kredittvurdering av forbrukere i Norge er Experian AS, Karenslyst Alle 8 B, PO Box 5275 Majorstuen, 0303 Oslo, Norge
Tjenesteleverandøren for kredittvurdering av forbrukere i Finland er Suomen Asiakastieto Oy, Työpajankatu 10 A, 00580 Helsinki, Finland
Her finner du informasjon om hvilke informasjonskapsler vi bruker. Her kommer du til en oversikt over alle informasjonskapslene vi bruker [https://www.zalando.no/cookies]