Season essentials

Det er adidas-tid

Det tyske merkets nye livsstilssko utfordrer resten av skomarkedet.
 

Når man ser på utviklingen i adidas, har det tyske merket hatt en oppsving i popularitet de siste par årene fordi de har samarbeidet med flere og flere store navn. Ikoner som James Harden, Kanye West og Yung Thug har brakt ytterligere gatekredibilitet til merket via innovative samarbeid. Her er et par eksempler på de nye silhuettene som har plassert sportstøygiganten i søkelyset igjen.

Pioneren

Før Kanye kom på banen, hadde adidas et tett samarbeid med den japanske designeren Yohji Yamamoto. Den første "moderne" adidas-silhuetten er Tubular, et par inspirert av Qasa High-modellen fra 2014 designet av Nick Galway. Yttersålen var inspirert av et par basketballsko som ble sluppet i 1990-årene, men hadde et svært forskjellig utseende. Den oppdaterte utgaven med navnet Tubular Doom Sock kom i 2017, og det fremtredende trekket her er den dekkinspirerte midtsålen.

Oppover og oppover

For de fleste er det en viss Kanye West som er eneansvarlig for at adidas nå er på offensiven. Det var stort for merket med de tre stripene da West gikk til adidas fra den evige konkurrenten Nike. Det var like stort da Kanye bestemte seg for å fronte adidas Ultra BOOST. Han klarte å overføre konkurranseskoen fra idrettsarenaene til gateplanet. Den prestasjonen gjorde at adidas Ultra BOOST raskt ble etablert som en av adidas' mest suksessrike silhuetter noensinne.

Nic Galway gjorde det igjen

I 2015 skapte designeren av Yeezy 350-serien og den ovennevnte Qasa High nok en banebrytende modell: NMD R1 Primeknit. Den er inspirert av kjernen i 1980-årenes adidas Micro-Pacer, ispedd elementer av Rising Star og Boston Super. Livsstilsskoen med den nye BOOST-teknologien skapte umiddelbart køer hos alle adidas-forhandlere over hele verden. Skoene markedsføres som "essentials for urbane reisende" og har BOOST-midtsåle og Lego-liknende EVA-dempere for økt stabilitet. Denne camo-utgaven i fargen utility-grå ble først lansert i november, 2017.

Føl BOOST-effekten. Mer.

NMD R2, som er et slankere alternativ, ble vist på moteuken i Paris i 2016 og er en del av samarbeidet med det japanske merket White Mountaineering. For komfortens skyld har skoene en BOOST-yttersåle i full lengde, men de svært distinkte EVA-putene ble flyttet fra den ene siden av midtsålen for å gi bedre demping. Dette er et mer minimalt design så stilen er mindre gateorientert og mer moden enn forgjengeren.

Retro-futuristisk og oppsiktsvekkende

Hatet av noen, elsket av andre. Noen ganger til og med samtidig. Den siste utfordreren på listen er den nylig lanserte adidas Prophere. Den dristige livsstilsskoen har en svært distinkt yttersåle og har kommet på markedet som en konkurrent for adidas' egen BOOST-teknologi. Dette er det siste medlemmet av adidas-familien, og med nye farger som lanseres i det nye året, er det ingen overraskelse hvis du ser flere av disse solide sålene på gatene i tiden fremover.