True Originals

Form følger funksjon: Philippe Malouin

Den Londonbaserte produkt- og interiørdesigneren forteller om sine kreative prosesser, dagens designutfordringer og sin personlige stil.
&copy Sean Sullivan
© Sean Sullivan 

Det er en solfylt onsdag morgen i Shoreditch i det østlige London. Blomstene blomstrer og noen få morgenfugler er på vei til jobb. Området, som tidligere var mest kjent for sine narkolangere og gjenger, er nå et hipstermekka. Man finner Dark Arts Coffee på et hjørne og populære brunsjsteder som Well Street Kitchen like i nærheten. Helt siden White Cube, et moderne kunstgalleri (med kunstnere som Damien Hirst og Marc Quinn) , åpnet på Hoxton Square i år 2000, har området blitt kjent for sin vibrerende kunstscene. Siden 2009 har produkt- og interiørdesigneren Philippe Malouin holdt til i dette området i en grå industribygning hvor han har laget bruksgjenstander som er unike nok til å klassifiseres som kunst.

Når jeg ankommer, blir jeg ønsket velkommen av Malouin, en høy, skjeggete fransk-kanadier som ser ut som en profesjonell ishockeyspiller. Han viser meg sitt sjarmerende lokale som er fullt av verktøy, esker og materialer. En tung, gjennomsiktig gardin skiller håndverksområdet fra kontoret. Det første jeg får øye på er en vakker pastellfarget krakk som han har designet for Ace Hotel og som minner om en Alvar Aalto-glassvase. Det er også en balanseboks med avrundet bunn som kan kjøpes for 40 Euro på Umbrashift. Malouin lager ikke bare kunst for forbrukere, han designer også store installasjoner for blant andre Bloomberg og Miami Design District.

Under intervjuet forteller Malouin om sine første år som designer, hvordan han behandler kunsten, og motemantraet sitt.
Folk i dag har egentlig ikke et reelt behov for materielle ting. Når for tiden handler det mest om å øke komfortnivået eller lage ting som er mer miljøvennlige, og man finner sjelden opp nye ting.

Hvorfor ble du produktdesigner?

Som barn lagde jeg alltid ting hjemme – skateboardramper og krakker. I ungdomsårene tok jeg et sabbatsår i Europa. Det var da jeg fant ut at jeg ville bli produktdesigner. Så jeg søkte en utdannelse innen industriell design. Første gang kom jeg ikke inn. Jeg prøvde igjen, og til slutt lykkes jeg.

Hva var det første du bygget?

Mitt første produkt var en benk uten skruer og spikre – det tok meg flere måneder å bygge den. Det var også den som gjorde at jeg kom inn på universitetet i Montreal.

Du er basert i London. Har dette påvirket din design?

London har en innvirkning på hvor mye jeg trenger å produsere fordi leieprisen er så høy. Tidligere kunne jeg eksperimentere mer, men nå jobber jeg bare for pengenes skyld. Jeg designer 8 til 10 produkter i året. Men det er egentlig for mange.

&copy Sean Sullivan
© Sean Sullivan 

Kan du beskrive dine designprosesser?

Prosessen er ulik fra prosjekt til prosjekt. Noen bedrifter spør etter produkter som jeg allerede har designet. Noen ganger blir jeg bedt om å lage en bestemt ting og det kan ta opptil flere måneder å komme til et resultat. Andre ganger får jeg bare en kort briefing. Prosessen dreier seg ikke så mye om prøving og feiling. Det handler mer om å skape visjoner og å jobbe i 3D. Arbeidet er litt mindre praktisk enn det var før, til og med stoler tar lang tid å lage. Man må tenke på produksjonsprinsipper, ergonomi, testing og sikkerhetsregler. Det er jo ingen som egentlig trenger enda en stol. Det er vanskelig å gjøre det bedre enn Eames.

Er det vanskelig å oppfylle kundenes krav? Føler du at det går utover din kreativitet?

Det avhenger av kunden. Etterhvert som vi har blitt større, arbeider vi med større firma. Mindre selskaper synes det er greit at jeg gjør som jeg vil, mens det er vanskeligere å imponere et større firma. De har sett mye. Man føler seg ekstremt middelmådig.

Tidligere bygget produktdesignere som Le Corbusier eller Eames produkter basert på en visjon. Er det relevant for deg i dag?

På den tiden var design mye mindre målrettet enn i dag. Også tilgangen til ressurser var en utfordring, mens vi i dag stort sett har tilgang til alle ressurser. Det er mange designere og mange firma, noe som ikke alltid er like positivt. Folk i dag har egentlig ikke et reelt behov for materielle ting. Når for tiden handler det mest om å øke komfortnivået eller lage ting som er mer miljøvennlige, og man finner sjelden opp nye ting.

&copy Sean Sullivan
© Sean Sullivan 

Foretrekker du kunst for kunstens skyld eller at form følger funksjon?

Jeg foretrekker at form følger funksjon med litt skulpturtelle aspekter.

Hva synes du om gjør-det-selv-trenden?

Jeg er tilhenger av at andre skal designe mine bruksgjenstander. Gjennomsnittsmennesket ønsker ikke selv å bestemme den perfekte størrelsen på bordet sitt og velge riktige proporsjoner.

&copy Sean Sullivan
© Sean Sullivan 

Hvor mye design har du i din egen leilighet?

Jeg har noen av mine egne produkter hjemme, men ikke mange. Jeg foretrekker ting fra andre. Akkurat på samme måte som at et måltid smaker bedre hos andre. Jeg har tepper, ting som er komfortable. Jeg tror ikke på trender, verken innen møbler eller design. Man skal konsumere det man trenger.

&copy Sean Sullivan
© Sean Sullivan 
Jeg ønsker ikke å måtte planlegge hva jeg skal kle på meg om morgenen. Jeg bare tar noe. Det blir enklere når alt er sort.

Hva slags klær bruker du til daglig?

Jeg har brukt de samme klærne i flere år. Jeg elsker sportstøy, og har alltid et par Nike Air Max i skapet. Jeg ønsker ikke å måtte planlegge hva jeg skal ha på meg om morgenen. Jeg bare tar noe. Det blir enklere når alt er sort. Jeg har tre par av de samme buksene, et par joggesko og mange enkle t-skjorter.

Hva er dine tre favoritter i London?

1.Mitt studio. 2. Bistrotheque. Restauranten til vennen min David. 3.Min sykkel. Med den kan har jeg friheten til å utforske nye steder.

&copy Sean Sullivan
© Sean Sullivan 

Joggesko eller Chelsea-sko?

Joggesko!

Øl eller vin?

Begge deler

Håndskrevne brev eller e-post?

E-post. Jeg har ikke tid til noe annet.