True Originals

Lil Yachty erobrer verden

Rapperen og sneaker-entusiasten snakker om det å jobbe med motemerker, hvorfor han elsker sitt europeiske publikum, og hvorfor du aldri vil få se ham i skinny jeans på scenen.
Foto: Reebok
Foto: Reebok 

Noen mennesker er født til å bli superstjerner. Andre har en viljestyrke som får drømmen til å gå i oppfyllelse. Hvis superstjerne-rapper Lil Yachty har bevist noe i sin toårige kometaktige reise til berømmelsens tinder, er det at det noen ganger er litt av begge deler.

Lil Yachty ble født som Miles McCollum, like utenfor Atlanta, Georgia, i 1996. Og selv om han havnet rett inn i et av episentrene for rap (og enda nevner Atlantas «André 3000», kjent fra rapperduoen OutKast, som et av sine moteikoner), var det tidlig klart at Yachty siktet seg inn på en annen slags berømmelse: legendarisk ikon.

Yachty opptrådte allerede som en fullbefaren stjerne da han slo gjennom i musikkverdenen som 19-åring, med sitt eget team (The Sailing Team, selvfølgelig) og en umiddelbart gjenkjennelig garderobe med et litt nautisk tilsnitt (hovedsakelig Nautica av litt eldre årgang) toppet med knallrøde fletter. Og nå som han har utallige fans som følger hvert skritt han tar, er Yachty klar for den store berømmelsen.

Foto: Reebok
Foto: Reebok 

Musikalsk sett har Lil Yachty aldri påstått å ha gjenoppfunnet hjulet, men ved å gi folk det de vil ha – fengende refreng og tekster om å sjekke damer – har han blitt kjent for en ny type «bubblegum trap» som har gitt ham flere millioner avspillinger på SoundCloud og følgere på Instagram (uten å ha et eneste bilde på kontoen sin). Det har også gjort ham til det perfekte ansiktet for en ny generasjon, særlig for merker som gjerne vil utnytte hans påvirkningskraft som den selvproklamerte kongen over ungdommen – «King of the Youth.»

Og det har fungert. Sprite ville gjerne at han skulle opptre sammen med LeBron James, og Reebok var også på pletten og gjorde artisten til en del av sin nye «Always Classic»-kampanje sammen med Ariana Grande, Teyana Taylor, Gigi Hadid og andre unge profiler. For Yachty er kjendistilværelsen bare en jobb som alle andre.

Foto: Joshua Aronson
Foto: Joshua Aronson 
Det er ikke slik at alle artister starter et samarbeid med et merke. Enkelte har nemlig ikke et helt plettfritt rykte eller bakgrunn. Hiphop-artister pleide man for eksempel å se ned på.

«Det er ikke slik at alle artister starter et samarbeid med et merke. Enkelte har nemlig ikke et helt plettfritt rykte eller bakgrunn,» sier Yachty i husvognen sin ved en tilstelning under moteuken i New York der han feirer samarbeidet med Reebok. «Det skjer oftere nå enn tidligere, ettersom man pleide å se ned på hiphop-artister. Det var ikke så akseptert og godt likt som i dag. Det er høye forventninger til en artist. Du må representere et bestemt image for at et merke skal fatte interesse.»

Og alt går ikke bare én vei. Yachty er forsiktig med hvem han samarbeider med og unngår alt som er «corny», sier han, og fokuserer på merker som lar ham være seg selv. Det er en holdning han inntar overfor moten også. Selv om han har samarbeidet med stylist Rox Brown, som også har stylet Reeboks moteshow, har de to et avslappet forhold når det gjelder å skape en look.

Foto: Joshua Aronson
Foto: Joshua Aronson 

«Jeg lar ham bare være seg selv, og hvis jeg kan gi et et lite løft, så gjør jeg det,» sier hun. Yachty kommer med et par ufravikelige krav selv. «Jeg må ha en «grill». Fargen spiller ingen rolle, men jeg må ha diamanttenner – som skinner og gnistrer,» sier han og ler. Og så er det de rent praktiske nødvendighetene som artist på scenen. «Når vi opptrer, er det mye hopp og sprett, vi sitter mye på huk og løper rundt en hel del,» sier han, iført et par hvite Classic Workout Plus mens han understreker poenget sitt. «Vi liker å underholde, og det går ikke hvis du skal ha på deg skinny jeans.»

Den levende energien smitter over på publikum, som blir fyr og flamme når Yachty viser seg på scenen. «De slår gnister i Europa,» sier Yachty om sine internasjonale fans. «Jeg synes det tar lenger for oss å komme dit. Så når vi kommer dit, er de klare. Det er som om de har ventet hele denne lange tiden på å se oss, og når de endelig gjør det, tar det helt av, de blir elektriske. Det er herlig. Det er noen av de beste konsertene jeg har hatt, skjønner du.»

Joda, vi skjønner det absolutt.

Våre favoritter