Må leses

Alle vil ha joggesko

Joggeskoen, som tidligere har blitt avvist av moteindustrien, er nå noe som enhver mann ønsker å ha i garderoben sin, og den fungerer som en enestående representant for kombinasjonsmoten.
Street Style New York, © Getty Images
Street Style New York, © Getty Images 

I New York bodde jeg i samme gate som den godt besøkte og fortjent mye omtalte Supreme-butikken. I påvente av hver skoutgivelse stilte ivrige skoentusiaster seg opp i kø kvelden før med et håp om å skaffe seg en sko fra den nyeste kolleksjonen. Hvert år og for hver lansering – enten det var for Nike, Vans eller et annet merke – ble køene med ivrige kunder lengre og lengre og nærmet seg leiligheten min.

Disse voksende køene var ikke et resultat av større eller bedre samarbeid (men hvem er det som ikke liker fjorårets Supreme Motion Logo på Vans Era?), men heller et bevis på at sneakers har blitt en viktig del av herregarderoben, enten man skal pynte seg, kle seg uformelt eller noe midt i mellom.

Ved å ta en rask titt på årets røde løper under Grammy-prisutdelingen vil du legge merke til at dresser nå fungerer helt fint sammen med tennissko.

Og når du blar deg gjennom sosiale medier (jeg mistet en time av livet mitt i morges i en joggeskotranse på Instagram), vil du også oppdage at de beste gatestilantrekkene fra New York Fashion Week også bestod av joggesko, og alle konkurrerte om å ha de mest fargerike og iøynefallende variantene. Joggesko er til og med en del av arbeidsantrekket nå som menn kombinerer dem med skreddersydde dresser eller dressbukser og merino-gensere.

Denne kombinasjonen av formelt og uformelt har selvfølgelig blitt vanlig på grunn av populariteten til fritidstrenden, men den er også et resultat av stilikoner innen kombinasjonsmote som A$AP Rocky, Jared Leto og Wiz Khalifa, som enkelt kombinerer joggesko med smoking på samme måte som de ville gjort med ethvert fritidsantrekk. Og takket være samarbeid som Adidas x Raf Simons og Common Projects x Mr. Porter hever merkene listen for hva en joggesko kan være.

Noe som er både positivt og negativt, er at joggesko har blitt mer eksklusive, med mange utgivelser som er ettertraktet på samme måte som designmerker er (Yeezy-modeller selges for eksempel på svartebørsen til 4000 euro). Derfor kan det hende at joggeskoene dine ender opp med å koste deg mer enn dresskoene dine, men du vil likevel kunne sette ditt personlige preg på ethvert antrekk uten å ta i bruk utdaterte normer. Det at gatestilen har blitt en stil i seg selv, betyr at det å uttrykke seg selv gjennom mote aldri har vært enklere eller mer tilgjengelig.

I 2017 er det vanskelig å forestille seg at noen skal nekte deg adgang til en nattklubb eller en fin restaurant basert på skotøyet ditt, men hvis det skjer, kan du minne dem på at magasinet Complex i fjor kåret Vans til skoen for moteeksperter. Og under Paris Men’s Fashion Week FW17 var catwalken dominert av Supremes uventede samarbeid med Louis Vuitton i form av en skinnjoggesko utsmykket med en rød logostripe. Showet markerte det som kanskje er det mest akseptable innen kombinasjonen av det formelle og uformelle, og viste hvor langt vi har kommet siden år 2000 da det franske luksusmerket beskyldte Supreme for å kopiere logoen deres. Det fikk meg til å lure på hvor langt køen kommer til å strekke seg rundt Lafayette Street, og om den kommer til å strekke seg forbi den gamle leiligheten min, når samarbeidsskoen deres kommer i butikkene i juli?