True Originals

Leyla Piedayesh

Når man snakker om mote fra Berlin eller Tyskland, er Leyla Piedayesh et av de første navnene som dukker opp. Vi tok en prat med gründeren av merket lala Berlin, om hennes eksklusive samarbeid med Levi’s, hva hun mener om boomen i sosiale medier og sine iranske røtter.
© Lina Zangers
© Lina Zangers 

De mørkerøde persiske teppene på betonggulvet i den gamle fabrikken i Berlin er et tydelig tegn på hvem det 1200 kvadratmeter store studioet tilhører. Dette er hovedkvarteret til lala Berlin, Leyla Piedayesh sitt motemerke. Leyla Piedayesh ble født i Iran. Hun kom til Tyskland i 1979 hvor hun vokste opp i Hessen. Her studerte hun bedriftsøkonomi, men hadde alltid en drøm om å bli journalist. Etterhvert gjorde hun det som alle som er født mellom 1977 og 1982, hadde lyst til: Hun fikk jobb på MTV. I 2004 innledet hun et nytt kapittel i sitt liv. Leyla Piedayesh interesserte seg for mote, og laget et par strikkete håndleddsvarmer. Det var svært få som hadde trodd at en slik gimmick innen mote ville bli til en hel genser- og sjalkolleksjon. Men lala Berlin fortsatte å vokse. Innen fem år ble det unge merket til et av de fremste i Berlin, med fire ready-to-wear-kolleksjoner i året, ikonisk kufiya-trykk, en ny avdeling i København og 50 ansatte i Berlin.

© Lina Zangers
© Lina Zangers 

Firmaet opptar nå en hel etasje på et kontor i bydelen Wedding i Berlin. Bak glassdørene finnes avdelingene PR, Marketing, Sales og Personal. I de neste, større rommene finner man arkivet, designstudioet, atelieret og, midt i alt dette, kontoret til den 46 år gamle Leyla Piedayesh. Motedesigneren har hatt et langvarig forhold til Wedding. Hun flyttet nordover i Berlin før Wedding ble så trendy som det er i dag. Nå har hun også kontoret sitt her. Lokalet er så stort at det til og med holdes presentasjoner her under moteuka. Gründeren av lala Berlin har som alltid på seg klær fra sitt eget merke. En mørkerød skinnbukse, leopardboots med snøring, en hvit t-skjorte med teksten «I am an immigrant» og en trucker-jakke fra Levi’s, som hun selv har designet eksklusivt for Zalando i forbindelse med jakkens 50-årsjubileum. Merkene på jakken har et revolusjonært budskap, noe som gir oss anledning til å snakke om opprinnelsen til merket, denim, men også om hennes kritikk mot det rådende systemet.

Lala Berlins tolkning av Levi's Trucker Jacket. © Lina Zangers
Lala Berlins tolkning av Levi's Trucker Jacket. © Lina Zangers 

Hvilke råd ville dagens Leyla gitt til seg selv da hun grunnla bedriften?

Leyla Piedayesh: Jeg kunne gitt henne mange tips om å gjøre ting annerledes. Dette gjelder både bedriftsmessig og i privatlivet. Jeg er naturligvis en hel del erfaringer rikere nå. Etter å ha gjort en feil tenker man at man har forstått hvordan ting skal gjøres. Kort tid etter gjør man imidlertid samme feil igjen. Og igjen. Til sist skjønner man imidlertid hva som er problemet. Slike hindringer på veien er uunngåelig – spesielt når man ønsker å ekspandere.

Blir man noen gang helt tilfreds?

L.P.:Jeg er ikke typen som raskt blir fornøyd. Motebransjen beveger seg så raskt, og man må alltid henge med. Samtidig tenker jeg at jeg burde gå i en annen retning. Å stadig ville oppnå mer kan lett føre til at du mister hodet.

© Lina Zangers
© Lina Zangers 
Jeg er ikke typen som raskt blir fornøyd

Flere merker i Berlin har ikke overlevd de siste årene. Hva må til for at et motemerke skal oppnå suksess over mer enn et tiår?

L.P.: Utholdenhet og standhaftighet. Økonomisk knowhow er naturligvis også viktig. Det er viktig å forstå markedet og vite hvordan man driver en bedrift.

lala Berlin har etablert seg i Danmark. Hva synes du om markedet der?

L.P.: Jeg liker Danmark. Det er et utrolig sosialt, nesten utopisk land. Menneskene er glade. De er svært bevisste, miljøvennlige og fremtidsrettede. I tillegg setter de pris på de små detaljene. Alt dette ser man i hva de kjøper.

Du var svært aktiv på Instagram i en periode. Kontoen din var så å si et moodboard. Hvorfor er du ikke lenger like aktiv?

L.P.:Det ble for mange ting på en gang. Av og til er det sunt å trekke seg tilbake og betrakte ting fra en ny vinkel. Dette gjelder spesielt i disse dager, når alt blir konsumert så raskt. I tillegg krever det svært mye tid å velge ut og redigere bilder. Jeg bruker fortsatt Instagram for research og inspirasjon, men poster ikke noe selv for øyeblikket.

Det er ikke bare mote som opptar deg. Du presenterer også hele merkeuniverset ditt i et eget magasin eller en journal på nett. Hvorfor det?

L.P.:Som redaktør var jeg selv ansvarlig for å produsere saker. Derfor er lala Berlin-magasinet og journalen to prosjekter som er svært viktige for meg. De gir et annet perspektiv på kolleksjonen og tankene som ligger bak.

© Lina Zangers
© Lina Zangers 
Det er viktig å forstå markedet og vite hvordan man driver en bedrift

La oss snakke om hjembyen din. I fjor var du i Teheran for første gang på flere tiår. Hvordan ble denne reisen?

L.P.: Jeg har tatt med meg mange minner tilbake fra den reisen. Luktene, fargene, lyset. Det er 27 år siden sist jeg var i hjembyen min. Alt var nytt og uvant.

Lar du deg inspirere av din iranske bakgrunn i ditt designarbeid?

L.P.: Selvfølgelig! Det orientalske går igjen i alt fra farger, de teppe- og flisemønstrete trykkene og lala Berlins layering.

Trykkene til lala Berlin er unike. Fortell litt mer om hvordan de blir laget.

L.P.: Vi holder oss til kufiya-trykk. Dette trykket er svært grafisk og symmetrisk, men kan samtidig forvrenges og endres på ulike måter. Noen ganger er det markant, andre ganger mer subtilt. I tillegg bruker vi andre mønstre som jeg alltid har vært glad i. Leopardmønsteret er et eksempel på dette. Et annet er paisley, som riktignok også er et typisk orientalsk mønster. Eller monsterabladet, som vi har trykket på kaftaner og bluser i årevis.

© Lina Zangers
© Lina Zangers 

Når fikk du din første Levi's? Tilpasset du dem allerede den gangen?

L.P.: Jeg var 14 år gammel da jeg fikk min første Levi’s, men tilpassing var ikke noe man drev med på den tiden. Dette var en klassisk 501, som jeg alltid kjøpte i for stor størrelse.

Visste du med en gang at du ville bruke lapper på trucker-jakken? Hvor kommer motivene fra?

L.P.: Jakkens form er så ikonisk at vi ikke ville endre på den. Jeg syntes likevel at å gi den forskjellige, skjulte budskap, var en interessant idé. Nesten som en slags kode. Slik kom jeg på bruken av merkene: små, men iøynefallende symboler og uttrykk som gir et spennende helhetsinntrykk.

Ordet «Revolution» er brodert på jakken din. Hvilken revolusjon ønsker du deg?

L.P.: En ideologisk revolusjon. Vekk med alt meningsløst konsum. La oss gå tilbake til bevisstheten omkring kvalitet. Jeg ønsker meg også en revolusjon som setter spørsmålstegn ved grensene både innen fantasi og politikk.

© Lina Zangers
© Lina Zangers 

Har du blitt mer politisk over tid?

L.P.: Før sa jeg at mote ikke er politisk. Men jeg lager mote for å uttrykke meg selv. Den siste tiden har jeg rett og slett blitt nødt til å si fra.

Hvorfor er det plutselig så mye punk i kolleksjonene dine?

L.P.: På et metanivå var det kanskje for å tilfredsstille et behov om systemkritikk. Det har kommet opp igjen nå, og jeg ønsker å kommunisere dette. Jeg fascineres imidlertid også av en eklektisk estetikk: en individualisme som ikke inngår kompromisser når det gjelder egne verdier.

© Levi's
© Levi's