Brand Diaries

Om North Face

The North Face feirer 25-årsjubileum for den ikoniske Nuptse-jakken og nye innovasjoner er på vei.
 

«Før pleide folk å kalle meg friluftsnerd. Nå kaller de meg hipster,» sier Michael Horsch og ler, mens han kjæler med den gamle og lett medtatte svarte Gore-Tex-jakken fra The North Face. «Det er et godt tegn at et produkt beholder verdien sin.»

Lett sammenkrøket inni et to meters gult kuppeltelt på hovedkontoret til VF-gruppens hovedkontor i Stabio, Sveits, mimrer Horsch om jakken han kjøpte i 1992. Den gangen bodde produkt- og varedirektøren i The North Face i Schwarzwald-regionen i Tyskland og trengte robuste ytterklær i forbindelse med en planlagt tur til Canada. Dermed kom Gore-Tex Fantasy Ridge-jakken fra The North Face på banen. Med den høye kraven og nylonskallet bestod den alle tester og prøvelser den ble utsatt for.

 
 

Det er DNA-et til The North Face: produkter som tåler tidens tann – og elementenes herjinger. Fjellklatrermerket er kjent for sitt hardføre og robuste utstyr, enten det gjelder den populære Nuptse-jakken – oppkalt etter et fjell i Nepal i nærheten av Everest – eller triclimate-jakken eller fjellstøvler. Merket ble grunnlagt i 1966 i San Francisco av Doug Tompkins, og i starten ble det laget ryggsekker og klatreutstyr, men snart fulgte man opp med klær og importert fottøy fra Italia.

Det geodetiske teltet som Horsch sitter i, er en av de mest ikoniske artiklene fra selskapet, og noe som revolusjonerte friluftsbransjen på 1970-tallet med de buede stengene og den hule kroppen. I 1985 ble den første Gore-Tex-jakken skapt for den aktive fjellklatreren med behov for noe som tålte røffe påkjenninger og ga ekstra beskyttelse. Sju år sener så den kraftige Nuptse-jakken dagens lys. Den er utstyrt med flere klimadempere og holder brukeren varm, uansett værforhold, enten det er i -40 på Everest basecamp eller 7 grader i regnfulle Bergen. Neste år kan man forvente nye farger og trykk og en mer komprimerbar jakke.

 
Det er et kontinuerlig krav om innovasjon og en evig jakt etter å vise at du kan gjøre det enda bedre.

Året 2017 markerer 25-årsjubileet for Nuptse-jakken. Dette er også året da The North Face utvidet sin urban exploration-serie og gikk over fra å være et rent fjellklatrermerke til å bli en livsstilskategori. «Vi anser oss ikke som et fjellklatrermerke, men som et merke som muliggjør utforskning. I årenes løp har idéen om utforskning bredt om seg. Du kan også utforske ditt eget nærområde eller byen din,» sier Horsch.

Urban Exploration-serien ble lansert i 2014 som svar på at japanske forbrukere justerte tradisjonelt fjellklatrerutstyr for å bruke det i byen. De siste plaggene i serien – blazere, jakker, lange frakker og bukser med Apex Flex, et stretchy Gore-Tex-stoff – er skreddersydd for bymennesket, en person som kanskje eller kanskje ikke sykler til jobben for å arbeide, men som trenger noe som kan dekke arbeidsklærne, og som likevel er varmt og fleksibelt. Materialene puster og er lette å pakke sammen.

 
 

«En jakke du går med i byen trenger ikke å være så robust som en du bruker i fjellet,» sier Horsch. «Når du drar på jobben en vanlig dag, er det kaldt ute, men så tar du T-banen, og der kan det være varmt og klamt. Du vil helst ha pustende plagg. Gjerne plagg som er multifunksjonelle.»

Alle produkter fra The North Face er multifunksjonelle og testet av idrettsfolk under de mest krevende forhold. Fjellklatreren Alex Honnold og kollegaene Jimmy Chin og David Göttler har vært ambassadører for merket i de siste årene. Uten dem ville ikke The North Face ha visst om de nye produktene deres fungerte under ekstreme forhold.

«Det er et kontinuerlig krav om innovasjon og en evig jakt etter å vise at du kan gjøre det enda bedre. Vi kommer fra fjellene, og det er noe vi aldri ønsker å glemme. Det er derfor idrettsfolkene våre er forsøkskaniner for oss. Hvis det funker på Everest, vet vi også at det funker i Oslo om vinteren.»

Våre favoritter fra The North Face